Channel blurring en de onbeperkte mogelijkheden...

Channel blurring en de onbeperkte mogelijkheden...

Hét thema in Foodservice tegenwoordig is volgens mij channel blurring, ofwel het vervagen van verkoopkanalen. Vroeger was het duidelijk: brood kocht je bij de bakker, je boodschappen deed je bij de kruidenier en voor een kop koffie ging je naar het café. Bij een benzinestation kon je tanken en kocht je tabak. En in het beste geval ook nog een pakje kauwgum.

Van push naar pull

Voor consumenten is die tijd gelukkig voorbij. Het is natuurlijk ontzettend handig dat je al je boodschappen op één plek kunt doen, een lekker vers broodje kunt eten bij een benzinestation en een heerlijke cappuccino drinkt terwijl je een nieuw bankstel uitzoekt.

Voor de industrie en toeleveranciers vraagt het een compleet andere denkwijze dan zij wellicht gewend zijn. Daar lag van oudsher de nadruk op het pushen van producten die door de industrie werden ontwikkeld of bij de groothandel beschikbaar waren en veel minder op het onderzoeken van de wensen van de shopper. Dat is nu snel aan het veranderen. De concurrentie neemt door deze kanaalvervaging in rap tempo toe en retailers zijn naarstig op zoek naar de juiste assortimenten en de beste positionering van hun aanbod.

Daarin moeten leveranciers en fabrikanten ook een rol in spelen. Ook zij moeten 'foodserviceretailers' hierin helpen met vernieuwende assortimenten, verrassende concepten en een uitgekiende en fijnmazige distributie met bijvoorbeeld verschillende temperatuurstromen.

 

Category management

Ook bij Lekkerland wordt veel energie gestoken in het ontwikkelen van dit soort nieuwe assortimenten, diensten en concepten. Het is dan belangrijk om voor elke afzonderlijke categorie een eigen visie te ontwikkelen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar wat er in de markt beschikbaar is, ook de ontwikkeling van private labels en innovaties maken onderdeel uit van de categorievisie. Voor een dergelijke aanpak is professioneel category management onmisbaar. Door een productcategorie eigenlijk als een aparte eenheid te beschouwen, kunnen inkoop, marktaandeel, omzet en resultaat worden samengevoegd. Zo creëren we de voorwaarden voor een shopper-gedreven aanbod.

Met het ontwikkelen van dergelijke programma’s, waarbij de consument centraal staat, help je niet alleen je eigen traditionele markt. Je ontdekt hierdoor ook nieuwe kansen en nieuwe afzetkanalen. Wij hebben channel blurring op tijd herkend en onze organisatie daarop aangepast. Dankzij de veranderende consument zijn we daardoor steeds meer succesvol in niet-traditionele kanalen zoals bouwmarkten en tuincentra.

En daar hoeft het niet bij te blijven. Als shoppers door channel blurring overal lekkere en gemakkelijke foodservice-oplossingen verwachten, dan hebben we onbeperkte mogelijkheden. Het zou zo maar eens het beste kunnen zijn wat ons de laatste jaren is overkomen!


Foto's: Lekkerland. Openingsfoto: Shutterstock.

8-12-2015Henk-Jan PeterseCountry Manager bij Lekkerland Nederland BV
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen