Groot deel van buitenhuismarkt ´casualiseert´

Groot deel van buitenhuismarkt ´casualiseert´

Als er één dominante trend is binnen de Nederlandse foodservicemarkt, is het wel de volgende. Binnen de segmenten Klassieke Horeca, Gemak en zelfs Catering vindt een grootscheepse verschuiving plaats richting (fast) casual dining. In de nieuwe FSIN Beleidsmonitor 2015-2016 wordt zelfs gesproken van de ‘casualisering van de horeca’. 

De horeca gaat eigenlijk steeds meer lijken op de vaderlandse politiek. Aan de flanken zien we extremen. Je ziet een handjevol topkoks met internationale sterallures ter rechterzijde. Aan de uiterste linkerflanken zien we de uitgesproken prijsvechters. Dat zijn steeds vaker warenhuizen, zoals de Hema en Ikea, waar je voor een paar luttele euro’s kunt ontbijten of dineren. Maar voor de rest van de OoH-consumptie geldt: bijna alle formules op het gebied van eten schuiven op naar het midden van de markt.

 

Nieuwe concepten

Dit geldt in de eerste plaats voor nieuwkomers. Vrijwel alle nieuwe concepten richten zich op snelle service, op een gunstige prijs-kwaliteitverhouding en op lunchen of dineren in informele en eigentijdse sfeer. In Amerikaans vakjargon noemen we dit segment ook wel Fast Casual, het segment dat zit tussen fastfood en het ‘ouderwetse’ restaurant. In Nederland is La Place misschien wel het meest sprekende fastcasual concept. Maar ook het Duitse Vapiano, dat onlangs in Tilburg zijn zesde Nederlandse vestiging opende, geldt als lichtend voorbeeld. En, zoals gezegd, bijna alle nieuwe restaurantconcepten, zoals de vele hamburgerzaken nieuwe stijl, vinden we eigenlijk in dit segment. Fraaie voorbeelden van dit relatief type nieuwkomers zijn verder vaderlandse formules als Happy Italy, Ribs Factory en La Cubanita. Maar misschien moeten we ook Starbucks nieuwe stijl wel tot Fast Casual rekenen in ons land.

 

McDonald's

Binnen de bestaande kanalen zien we een (gedeeltelijke) verschuiving richting (Fast) Casual. Je zou zelfs kunnen zeggen dat McDonald's bezig is op te schuiven van fastfood, liever gezegd quick service restaurant, richting fastcasual restaurant. De huisstijl die de laatste jaren gestalte kreeg, is al op en top fastcasual. Bovendien kondigde scheidend directeur Jo Sempels van McDonald's Nederland aan dat op vijf plekken dit jaar geëxperimenteerd gaat worden met bediening aan tafel. Indien dit op grote schaal gaat gebeuren, ontbreekt er eigenlijk maar één ding meer aan om McDonald's echt fastcasual te maken. Dat zijn de disposables. Bij fastcasual hoort echt servies en bestek. Ook de top van het cafetariasegment schoof de laatste jaren dichter naar het midden toe. Er is immers bij honderden bedrijven veel geïnvesteerd in sfeer, beleving en zitplaatsen. Her en der is zelfs sprake van bediening aan tafel. De grotere vestigingen van bijvoorbeeld Kwalitaria en AnyTyme kun je misschien niet omschrijven als fastcasual restaurants, maar ze bewegen ontegenzeggelijk naar boven en niet naar beneden. Het onderscheid tussen de kanalen Gemak en Klassieke Horeca is daarmee in hoog tempo aan het vervagen. Want onder welke noemer schaar je de 150 tot 200 nieuwe premium burgerzaken die de laatste twee tot drie jaar in ons land hun deuren openden? Ze bewegen zich op het snijvlak van Gemak en Klassieke Horeca en zijn dus Fast Casual.

 

Topkoks

Ook aan de bovenkant van de markt, de betere restaurants, zit beweging. Omdat de consument blijvend kritisch kijkt naar zijn bestedingen aan eten buiten de deur, schuiven meer restaurants en topkoks op naar het midden. Met behoud van hun vakmanschap en goede smaak zijn een aantal van hen bezig met downgrading. Om te beginnen verlagen veel toppers de drempel met de introductie van gunstig geprijsde menu's. Ook de laatste toprestaurants verbannen het stijve witte linnen van hun tafels. Maar ook zijn er topkoks die op en top fastcasualachtige concepten zijn gestart. De voorbeelden zijn niet heel talrijk, maar wel exemplarisch. De recente initiatieven van Ron Blaauw en Robert Kranenborg springen het meest in het oog. Blaauw startte de franchiseformule The Fat Dog met culinaire hotdogs. Kranenborg toverde zijn foodtruckhamburgerconcept Thrill Grill om tot een echt restaurant.

 

Kanalen

Het derde hoofdsegment volgens de FSIN-definitie, Catering, blijft bij dit alles misschien iets, maar niet ver achter. De drie grote cateraars, maar in het bijzonder nieuwkomers in deze markt zijn alle bezig met de heruitvinding van het aloude bedrijfs- en leisurerestaurant. Ook de nieuwe restaurantformules van de cateraars hebben vrijwel alle typerende kenmerken van fastcasual restaurants. Tel dit alles op bij het sterk in opgang komende fenomeen van blurring (het vervagen van de grenzen tussen Foodservice en Foodretail) en je hebt de werkelijkheid die iedereen al lang voorspelt. Er zijn straks geen kanalen meer, omdat de consument niet meer in kanalen maar in foodbehoeftes denkt. Je gaat niet meer naar een café, cafetaria of restaurant, maar naar om het even welk bedrijf dat jouw wens van dat moment het beste invult.

28-05-2015Ubel ZuiderveldManager Research & Publishing bij FSIN
Delen

Reacties (4)

Peter19 november 2015, 16:56
Leuk om te zien hoe snel de rage veranderd, evenals het opkomen van het halal of kosjer eten in deze tijd. Periodes veranderen vlot!
pharmacy20 september 2016, 10:20
This is a great blog, would you be involved in doing an interview about how you created it? If so email me!
pharmacy20 september 2016, 10:20
This is a great blog, would you be involved in doing an interview about how you created it? If so email me!
Richard 8 december 2016, 11:15
Farmville coins are used to make experience points and to purchae things for tthe farm.

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen