21 feb

Engelstalige FSIN-Beleidsmonitor vanaf nu beschikbaar

Foodservice Industry Outlook 2017: the impact of blurring food channels in The Netherlands. Dat is de titel van de Engelstalige FSIN Beleidsmonitor over Blurring, die vanaf nu exclusief verkrijgbaar is voor leden van het FSIN in combinatie met een FoodStrategy Keuzepakket.

17 feb

Ambacht in plaats van een efficiency-machine

‘Om te behouden wat je hebt, moet je veranderen wat er is’, sprak Geert Benders op het Foodretail meets Foodservice-congres, georganiseerd door het FoodService Instituut Nederland, EFMI Business School, en de Rabobank. Verandering is noodzakelijk, was één van de terugkerende credo’s op het middaggedeelte van het congres.

16 feb

La Place: 'Sla een culturele brug tussen foodretail en foodservice'

Het samensmelten van foodretail en foodservice heeft nogal wat voeten in de aarde. De grootste uitdaging van dit fenomeen (blurring) is het slaan van de culturele brug, meent Bart van den Nieuwenhof – Managing Director van La Place. Die stelling poneerde hij gisteren op het middaggedeelte van het congres Foodretail meets Foodservice, waar hij aan het eind in het kort ook de visie voor La Place in 2017 deelde.

16 feb

'Gaarkeukens hebben mogelijk grote toekomst'

Systeemgastronomie, voor het gemak vertaald naar gaarkeukens, speelt een belangrijke rol in de blurrende toekomst van Foodretail en Foodservice. Het is slechts een van de conclusies na afloop van (het ochtenddeel van) het congres Foodretail meets Foodservice, georganiseerd door EFMI Business School, Rabobank en het FSIN, over een onderwerp dat de branche stevig bezighoudt.

11 jan

FSIN Brunchcongres: “Diepere verbinding met de gast”

Het simpelweg marketen en verkopen van kilocalorieën heeft zijn langste tijd gehad. In de foodretail en foodservice staat nu en in de toekomst iets anders centraal. Foodverkopers moeten zoeken 'naar een diepere verbinding met de klant.' Tijdens het FSIN Brunchcongres voerde Frank Quix van bureau Q&A deze boodschap letterlijk ten tonele. Maar ook de andere sprekers lieten zich uit in soortgelijke bewoordingen.

11 jan

Winnaar FSIN Brunch Award

Tijdens het FSIN Brunchcongres werd voor de derde keer een verkiezing gehouden voor het lekkerste en meest bijzondere lunchgerechtje. 14 inzenders streden om de winst. Koppert Cress ging er met de eerste prijs vandoor en won daarmee voor de tweede keer de FSIN Brunch Award met een gerechtje geïnspireerd op het nieuwe lunchconcept ‘Just another day @ Rob & Bob’.

11 jan

Frank Quix: ‘Van transactie- naar attractiefunctie’

De winkel, lees: restaurant, wordt meer en meer de plaats waar retailers de verbinding met hun klanten (kunnen) aangaan. Die relatie verdiept zich en behelst meer dan alleen het uitvoeren van een transactie, stelt Frank Quix, directeur van onderzoeksbureau Q&A. Sinds 2005 bekleedt hij tevens de Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing aan de Universiteit van Amsterdam.

11 jan

Paul Bringmann: ‘Frites is het nieuwe goud’

Homemade frites gemaakt van mooie, specifieke aardappelrassen en voorzien van prachtige sauzen is het nieuwe goud. Dat zei Paul Bringmann, voorzitter van het FSIN, tijdens het Brunchcongres van het FSIN op 11 januari in Amsterdam RAI.

11 jan

Gemak, beleving en online trekken miljarden naar zich toe

Tussen nu en 2025 doen zich grote verschuivingen voor op de foodmarkt. Gemak, beleving en online trekken miljarden naar zich toe, zo bleek uit de inleiding van Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN tijdens het Brunchcongres van datzelfde FSIN op dinsdag 11 januari in Amsterdam RAI.

11 jan

Oscar Farinetti: ‘Verandering is noodzakelijk’

Stilstaan is geen optie. Als je niet met meebeweegt en reageert op ontwikkelingen om je heen, ga je ten onder. Aldus Oscar Farinetti (62), oprichter van Eataly en inspiratiebron voor menig blurrend foodconcept. Farinetti, belangrijke uitdager van de status quo, gaf een kijkje achter de schermen tijdens het FSIN Brunchcongres. De vierhonderd genodigden hingen aan zijn lippen.