Hans im Glück: ‘Zo gelukkig als ik ben, is niemand!’

Hans im Glück: ‘Zo gelukkig als ik ben, is niemand!’
Gepubliceerd op: 12 januari 2016

Geen Wi-Fi. Geen bedrijfsuniforms. Elke gast wordt getutoyeerd, tenzij hij of zij te kennen geeft dit niet te wensen. Hans im Glück is de snelst groeiende burgerketen van Duitsland. Eigenlijk is het concept nog maar net uit de startblokken. Toch zijn er al 43 vestigingen en komen er dit jaar 50 bij. Bij het concept waar eerlijke burgers en cocktails de kernproducten zijn, staat de individuele mens en zijn geluk centraal.

Je ziet het steeds meer in de foodservice. Medewerkers ruilen het strakke keurslijf dat van bovenaf is gedicteerd in voor hun eigen persoonlijkheid. Redenering: als de medewerker happy en zichzelf is, straalt dit af op de gast. Hans im Glück is deze filosofie ook toegedaan en laat zich leiden door de slogan ‘Zo gelukkig als ik ben, is geen ander mens onder de zon!’ De zinsnede is ontleend aan het gelijknamige sprookje Hans im Glück, dat draait om een jongentje dat al zijn bezittingen inruilt tot hij niets meer heeft. Behalve zichzelf en zijn gelukzalige gevoel.

 

Slow food

‘Hans im Glück wil in alle opzichten de happiest-burger-in-town zijn,’ vertelt Johannes Bühler. Eigenaar en bedenker Thomas Hirschberger moest verstek laten gaan wegens een gebroken been en een ziekenhuisopname. Dus vertelde Bühler, franchisedirecteur en Hirschbergers rechterhand, het verhaal van de jonge Duitse keten tijdens het FSIN Brunchcongres 2016. ‘De burger zien wij als slow food. We werken met uitsluitend verse ingrediënten, vaak uit de directe omgeving,’ zegt Bühler. Verder staan zaken als duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en ecologie centraal. Hans im Glück deinst dus niet terug voor vegetarische of zelfs veganistische gasten.

 

Berken

De inrichting van de restaurants wijkt sterk af van andere burgerrestaurants van de nieuwe lichting. Dit komt met name door de tientallen witte stammen van berkenbomen in het interieur die tot aan het plafond reiken. Daar tussen zijn zitsegmenten geschapen, die een oase van rust zijn. ‘Alleen de berken zijn in al onze restaurants aanwezig. Verder is elk nieuw restaurant weer anders dan het voorgaande,’ verkondigt Bühler. ‘Ons eerste restaurant lijkt dus in heel veel opzichten niet op het laatste dat we geopend hebben.’ Hans im Glück lanceert innovaties niet op vaste momenten voor de hele keten, maar innoveert steeds door. ‘In elk nieuw restaurant zitten een, twee of drie vernieuwende elementen. In München starten we bijvoorbeeld binnenkort met een restaurant zonder kassa’s.’

 

Vrouwen

Hoewel Hans im Glück zowel zijn eigennaam als de namen op de menukaart veelal ontleent aan sagen en sprookjes, zijn de resultaten niet te mooi om waar te zijn. Een restaurant van Hans im Glück trekt 400 tot 600 gasten per dag, onder wie relatief veel vrouwen. De gemiddelde besteding is €12,60. De omzet voor belasting komt uit op 2,4 miljoen euro per vestiging. Het lijkt een kwestie van tijd; Hans im Glück gaat vast en zeker ook de westgrens van Duitsland over.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen