Markt voor foodbezorging in ruim twee jaar verdubbeld

Markt voor foodbezorging in ruim twee jaar verdubbeld
Gepubliceerd op: 6 oktober 2016

FSIN: “Technologie en nieuwkomers drijven bezorgcijfers”

De markt voor foodbezorging is in ruim twee jaar tijd spectaculair gegroeid. Dit blijkt uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het FSIN bracht net als in 2014 de foodbezorging in kaart in de breedst mogelijk zin: van de spreekwoordelijke pizzakoerier tot wijnclubs, supermarkten en seniorenmaaltijden. Dit jaar zal de totale foodbezorgmarkt uitkomen op een omzet van circa 1,7 miljard euro. In 2014 was dit nog maar ongeveer de helft.

Het FSIN verdeelt de markt in twee hoofdcategorieën. Onder de categorie Meal Delivery vallen naast de grote pizzabezorgers en thuisbezorgers van seniorenmaaltijden ook de vele duizenden foodservice/horeca bedrijven die via eigen websites en platforms als Thuisbezorgd.nl warme maaltijden verkopen. Het FSIN calculeert de marktopvang van deze categorie voor dit jaar op 1 miljard euro. De tweede categorie omschrijft het FSIN als Cold Food & Beverage Delivery. De hoofdmoot wordt gevormd door supermarkten, inclusief websupers als Picnic. Daarnaast vallen in deze categorie ook gespecialiseerde diepvriesbezorging, wijnclubs, Nespresso en de kratbezorgers HelloFresh en soortgenoten.

 

Marktgroei zet versneld door

Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut, is niet verbaasd dat de groei van foodbezorging versneld is. “De crisis is voorbij, Nederland kent weer een bescheiden economische groei. Dit betekent dat de consument ook weer bereid is om meer geld te spenderen aan foodgemak. In tijden van economische tegenwind kopen Nederlanders hun eten en drinken zo zuinig mogelijk in; nu het iets beter gaat laten we de foodeuro’s weer rollen.” Daarbij komt nog dat Nederlanders elkaar aansteken: “Het is langzamerhand al gewoon geworden om maaltijden en boodschappen thuis te laten bezorgen.” De grote drijver van de bezorgmarkt is volgens Grievink echter de digitale technologie. “We moeten niet vergeten dat het nog maar een paar jaar geleden is dat de consument zijn bezorgpizza mondeling via de telefoon bestelde. Nu hebben we dedicated websites die steeds simpeler en sneller worden. Maar vergeet ook de vele apps voor de smartphone niet; een maaltijd bestellen kun je bij wijze van spreken door één keer op een digitale button te drukken.”

 

Foodbedrijf wordt internetbedrijf

Grievink verwijst in dit verband ook naar de groei bij traditionele maaltijdbezorgers. Enkele van hen, zoals de grote pizzamerken, zijn al ruim twintig jaar actief in Nederland. “Toch rapporteren ook zij nog steeds dubbele groeicijfers. Dankzij alle nieuwe digitale technologieën van de laatste jaren zijn ze getransformeerd van traditionele maaltijdbezorgers naar internetbedrijven. Dat zeggen ze ook zelf. Misschien goed voor de traditionele horeca en foodretail om dit te beseffen. Alle foodbedrijven, maar eigenlijk alle bedrijven, moeten zich serieus afvragen of ze zonder webshops of dienstverlening online eigenlijk nog wel een toekomst hebben. Vrijwel alle bedrijven zullen in zekere mate internetbedrijven worden. Bedenk ook eens welke kennis over je klanten je allemaal misloopt als je niet voldoende energie steekt in online. Online levert veel meer kennis op over consumentengedrag.”

 

Veel nieuwkomers op bezorgmarkt

De afgelopen twee jaar debuteerden veel nieuwkomers op de bezorgmarkt. Zo wierpen nieuwe online platforms als Hungry.nl en Foodora.nl zich op als concurrent van marktleider Thuisbezorgd.nl (dat op zijn beurt de activiteiten overnam in de Benelux van directe tegenspeler Just-Eat en naar de beurs gaat). Duizenden maaltijdbereiders maakten bovendien een start met delivery. Naast betere restaurants, waren het vooral de cafetaria, snackbars en frituren die op grote schaal aan het bezorgen zijn geslagen. Naast ettelijke honderden zelfstandige frituurbedrijven, ontwikkelden vrijwel alle franchiseformules in deze sector speciale bezorgconcepten voor de aangesloten ondernemingen. Dat juist deze sector de markt betreedt, is niet verwonderlijk. Cafetaria’s, snackbars en frituren zijn van oudsher voor 50 tot 70 procent namelijk afhankelijk van klanten die bestellingen komen afhalen. Elke maaltijdbezorger in het verzorgingsgebied van een cafetaria is dus een rechtstreekse concurrent. Verder betraden veel foodretailers de bezorgmarkt. Het gaat hierbij vooral om bestaande supermarkten. Maar ook specialistische webretailers als Picnic en Gefelicitaart.nl mengen zich in de strijd om de gemaksconsument. Grievink: “Gefelicitaart.nl mag je misschien wel een niche noemen. Ik verwacht de komende jaren een sterke groei van het aantal niche foodshops op internet, webshops voor speciale doelgroepen of virtuele foodshops die een feestje maken van de bezorging van foodproducten. Daarnaast zullen internationale disturbers zich nog massaler op deze markt begeven, zoals UberEats.”

 

Grootste bezorgmerken

Het FoodService Instituut Nederland zette de grootste foodbezorgmerken die in Nederland actief zijn op een rijtje. De cijfers zijn ontleend aan de FSIN Food 500, de ranglijst van winkelformules en bedrijven waar Nederlanders hun eten en drinken kopen.

Meal Delivery, grootste merken

1. Thuisbezorgd.nl (via affiliates), €250.000.000

2. Domino’s, €101.000.000

3. New York Pizza, €65.000.000

4. Apetito, €37.500.000

5. Bezorgbeer (omzet holding), €33.200.000

6. Just Eat Nederland, €17.500.000

7. Spare Rib Express, €16.500.000

8. Food Connect, €8.800.000

9. Taco Mundo, €7.5000.000

 

Cold Food & Beverage Delivery, grootste merken

1. AH.nl inclusief Pick Up Points, €253.400.000

2. HelloFresh Nederland, €157.500.000

3. Nespresso Nederland, €76.500.000

4. Wijnvoordeel.nl, €45.000.000

5. Springer & Partners, €25.400.000

6. IJspaleis, €22.000.000

7. Eismann, €16.000.000

8. Diepvriesman, €10.200.000

9. Bofrost, €7.000.000

10. Wijnbeurs, €6.800.000

11. Willem & Drees, €5.700.000

12. Léon Colaris, €3.200.000

13. Picnic, €3.000.000

14. Taartenwinkel.nl, €3.000.000

15. Gefelicitaart.nl, €2.900.000

 

De factsheet over Fooddelivery verschijnt 14 oktober 2016. 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen