Oscar Farinetti: ‘Verandering is noodzakelijk’

Oscar Farinetti: ‘Verandering is noodzakelijk’
Gepubliceerd op: 11 januari 2017

Stilstaan is geen optie. Als je niet met meebeweegt en reageert op ontwikkelingen om je heen, ga je ten onder. Aldus Oscar Farinetti (62), oprichter van Eataly en inspiratiebron voor menig blurrend foodconcept. Farinetti, belangrijke uitdager van de status quo, gaf een kijkje achter de schermen tijdens het FSIN Brunchcongres. De vierhonderd genodigden hingen aan zijn lippen.

Passie, food en een orgasme. De vergelijking ligt niet direct voor de hand, maar uit de mond van, Oscar Farinetti, de oprichter van Eataly, vloeien de woorden samen als een logisch klinkend verhaal. Als je van food houdt en weet waar het vandaan komt, smaakt het beter, zoals een orgasme beter is als je van je partner houdt. ‘Eat better, love better.’

Karakter

Farinetti die naar eigen zeggen slechts honderd woorden Engels beheerst, houdt tijdens het FSIN Brunchcongres een aanstekelijke lofzang – soms begeleid door Italiaanse muziek, onder andere uit films van Fellini – op de grote biodiversiteit op het Italiaanse schiereiland. Tien jaar geleden bracht hij die foodrijkdom samen in de eerste Eataly in Turijn. Inmiddels telt de keten 32 vestigingen wereldwijd, al verzet de Italiaanse ondernemer zich tegen het woord keten. Hij noemt het dan ook broers: de eetwinkels dragen alle dezelfde naam en voeren dezelfde waarden, maar hebben wel allen een eigen karakter.

People

Een perzik symboliseert de Eataly-filosofie, waarbij de pit fungeert als de kern, de ziel van het concept dat antwoord moet geven op de vraag ‘why’. En dat antwoord – Farinetti spreekt van een ‘poetic target’ – moet verder gaan dan alleen ‘geld verdienen’. Zelf vat hij zijn doelen samen als: werkgelegenheid creëren, meer land voor de bewoners ervan (Eataly betrekt bij voorkeur bestaande panden), storytelling (stimuleren dat mensen meer geld uitgeven aan goede en gezonde voeding) en mooie winkels neerzetten. Kenmerkend zijn de witte interieurs, de overdaad aan producten en de wijze van communiceren, want Eataly wil graag kennis over onder meer de herkomst ervan delen. ‘Het allerbelangrijkste echter zijn de mensen bij Eataly.’

Kopiëren

To stay marvellous, change is necessary, benadrukt Farinetti. Om te veranderen, is het belangrijk om goed te luisteren (je oren te gebruiken), nieuwsgierig te zijn (je ogen de kost te geven), rond te speuren (je neus achterna te gaan), nederig te zijn en te twijfelen. ‘Ik ben nergens zeker van, behalve dat ik kopieer. Copy to innovate. Iedere innovatie is een kopie van het vorige. Zoek daarbij de grens van het onmogelijke op, maar overschrijd die niet.’

Bologna

Zelf streeft hij iedere tien jaar naar verandering. Hij heeft zijn pijlen dan ook op zijn volgende droom gericht: themapark Fico Eataly World dat in oktober in Bologna de deuren voor het publiek opent. In dit park, dat een waar culinair walhalla belooft te worden, kunnen consumenten zich op tachtigduizend vierkante meter onderdompelen in de Italiaanse foodcultuur en alles leren over de herkomst van hun eten, van veld tot vork. ‘Alles hangt van ons, van deze generatie, af. Het is goed om een business te bouwen, maar met dit project willen we de aarde een beetje beter achterlaten.’

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Brunchcongres 2017"

Log in om te reageren. Inloggen