Happy Rotterdammer Daniel de Blok barst van de ambitie

Happy Rotterdammer Daniel de Blok barst van de ambitie
Gepubliceerd op: 11 januari 2017

In Nederland ziet hij plek voor honderd vestigingen van Happy Italy. Het imperium dat Rotterdammer Daniel de Blok in tien jaar opbouwde telt er nu tien. Op korte termijn expandeert Happy Italy, de fast Italian, mogelijk naar Duitsland en België. Maar ook daarna sluit De Blok niets uit. Hij toont ambitie met zijn geesteskind.

De Blok deed gisteren zijn verhaal over Happy Italy uit de doeken tijdens het FSIN Horecava Brunchcongres. FSIN’s Inga Blokker interviewde De Blok (42), die zestien horecabedrijven in Rotterdam had voordat hij Happy Italy startte. De Blok is geen prater maar een doener. 'Ik open liever tien restaurants in één week dan één keer in mijn leven te moeten spreken op een podium.'

In Nederland ziet hij plek voor honderd vestigingen van Happy Italy. Het imperium dat Rotterdammer Daniel de Blok in tien jaar opbouwde telt er nu tien. Op korte termijn expandeert Happy Italy, de fast Italian, mogelijk naar Duitsland en België. Maar ook daarna sluit De Blok niets uit. Hij toont ambitie met zijn geesteskind.

Niet voor niets hanteerde De Blok de volgende drie uitgangspunten bij het bedenken van het restaurantconcept. 'Ik zocht bewust naar een ‘schaalbare’ formule. Het concept moest bovendien een wereldwijde smaak als basis hebben. Daarnaast wilde ik inkooptechnisch in de lagere regionen zitten.'

Tijdens het interview passeerden onder meer de volgende zaken de revu.

Vierkante meters

Happy Italy kent lange rijen en een hoge omloopsnelheid. De grootste restaurants meten 900 tot duizend vierkante meter. Toch komen er nu ook kleinere zaken bij. De vestiging Amsterdam meet 500 vierkante meter en Den Bosch 600. 'Wellicht gaan we ook bedrijven openen met hooguit ongeveer 350 vierkante meter.' De gemiddelde omzet ligt boven de drie miljoen euro.

Eigen fabriek

Happy Italy staat voor snelle service, lage prijzen en verse kwaliteit. Snel na de start was Daniel de Blok ontevreden over de kwaliteit van grossiers. Hij startte daarom bij de opening van het tweede restaurant een eigen fabriek voor sauzen, deeg en pasta in Dordrecht. 'Al onze ingrediënten komen uit Italië. We produceren met de beste bloem uit Italië,' zegt De Blok. De fabriek heeft een capaciteit die voldoende is om maximaal 25 restaurants te beleveren.

Houtovenbakker

De pizza’s komen uit houtovens. In Nederland bleken professionele houtovenbakkers moeilijk te vinden. Happy Italy recruteert ze in Italië en Roemenië. 'We huisvesten hen in de buurt van de restaurants en ze krijgen een fiets of een auto.'

Doggy bag marketing

Happy Italy hanteert 100 % tevredenheidgarantie. 'Als een gast iets niet lekker vindt, krijgt hij zonder mankeren iets anders.' De porties zijn groot. Wat de gast niet op krijgt, kan hij meenemen in speciale verpakkingen met merknaam en logo. 'Zodoende wordt de gast de volgende dag in zijn koelkast opnieuw met Happy Italy geconfronteerd,' zegt De Blok.

Ontbijt en bezorging

Happy Italy doet dit jaar pilots met nieuwe eetmomenten en nieuwe diensten. De vestiging in Amsterdam opent later deze maand. Hij komt naast een hotel met beperkte faciliteiten. Happy Italy haakt hierop in met de verkoop van ontbijten voor 5 euro. Op high traffic-locaties gaat Happy Italy experimenteren met lunches. In Tilburg starten De Blok en de zijnen in het tweede kwartaal een proef met maaltijdbezorging. Samenwerking met supermarkten ligt wellicht ook in het verschiet.

Gevraagd naar zijn ambities voor het nieuwe jaar en volgende jaren, zegt Daniel de Blok: 'Ik wil naar 3000 vestigingen.' Hij zegt het enigszins gekscherend en met een lach. Maar nee, De Blok sluit niets uit. 'Nu hebben we alle zaken nog in eigen beheer. Misschien stappen we in een later stadium over op franchising.'

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Brunchcongres 2017"

Log in om te reageren. Inloggen