Pers

Oktober 2016:

Markt voor foodbezorging in ruim twee jaar verdubbeld

FSIN: “Technologie en nieuwkomers drijven bezorgcijfers”

De markt voor foodbezorging is in ruim twee jaar tijd spectaculair gegroeid. Dit blijkt uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het FSIN bracht net als in 2014 de foodbezorging in kaart in de breedst mogelijk zin: van de spreekwoordelijke pizzakoerier tot wijnclubs, supermarkten en seniorenmaaltijden. Dit jaar zal de totale foodbezorgmarkt uitkomen op een omzet van circa 1,7 miljard euro. In 2014 was dit nog maar ongeveer de helft.

Het FSIN verdeelt de markt in twee hoofdcategorieën. Onder de categorie Meal Delivery vallen naast de grote pizzabezorgers en thuisbezorgers van seniorenmaaltijden ook de vele duizenden foodservice/horeca bedrijven die via eigen websites en platforms als Thuisbezorgd.nl warme maaltijden verkopen. Het FSIN calculeert de marktopvang van deze categorie voor dit jaar op 1 miljard euro. De tweede categorie omschrijft het FSIN als Cold Food & Beverage Delivery. De hoofdmoot wordt gevormd door supermarkten, inclusief websupers als Picnic. Daarnaast vallen in deze categorie ook gespecialiseerde diepvriesbezorging, wijnclubs, Nespresso en de kratbezorgers HelloFresh en soortgenoten.

Lees hier het volledige persbericht

 

 

September 2016: 

Grootste verkopers eten en drinken worden groter

FSIN Food 500 2016: nieuwe foodfenomenen volop zichtbaar in ranglijst

De 500 grootste verkopers van eten en drinken in Nederland worden groter. Dat is één van de belangrijke conclusies van de nieuwe editie van de jaarlijkse ranglijst FSIN Food 500. Voor de derde keer maakte het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de balans op. Alle grotere foodverkopers van ons land - van supermarkt, bakker en slager tot horeca, stadions en zorgvoeding - zijn naar omvang van hun omzet gerangschikt in deze Top 500. Maar ook nieuwe foodfenomenen zijn volop zichtbaar in de ranglijst.

Nederlandse consumenten gaven €57,4 miljard uit aan eten en drinken; €45,8 miljard ofwel 80% hiervan kwam terecht bij de FSIN Food 500-bedrijven. In de editie van vorig jaar vertegenwoordigden de 500 foodmerken een omzet van €42,5 miljard.

Omgerekend gaf het gemiddelde Nederlandse huishouden vorig jaar €7455 uit aan eten en drinken. Van dit bedrag werd €5948 uitgegeven bij de 500 merken en bedrijven in de FSIN Food 500, waardoor nog €1507 overbleef om te besteden bij foodbedrijven die niet in de Top 500 staan.  Aan de top van de lijst zijn de supermarkten dominant. De eerste 11 merken in de FSIN Food 500 zijn allemaal supermarktconcerns, van Albert Heijn (omzet €10,4 miljard) op de eerste plaats tot Deen Supermarkten (€686 miljoen) op nummer 11. Op nummer 12 staat het eerste foodserviceconcern; McDonald’s Nederland, goed voor €674 miljoen consumentenomzet in 2015. Overigens is de reguliere supermarktformule Albert Heijn niet het enige merk van Ahold Delhaize in de ranglijst. Zo zijn ook AH to go, Albert Heijn XL, AH.nl, Gall & Gall en Etos present. De ondergrens van de lijst zijn foodretail- en foodservicebedrijven met een omzet van ongeveer €3 miljoen. In de editie van vorig jaar lag deze ondergrens nog een miljoen euro lager.

Lees hier het volledige persbericht

 

 

FSIN: foodconsumptie buitenshuis stijgt met €643 miljoen

Januari 2016: vooral fine dining en discount dining in de lift

Als het consumentenvertrouwen stijgt, gaan consumenten meer buiten de deur consumeren. Die wetmatigheid bestaat al decennialang. In 2015 steeg het consumentenvertrouwen, dat vanaf april boven de nul bleef. Dat leidde in dat jaar tot een stijging van de buitenshuisconsumptie met €643 miljoen. De totale foodomzet steeg vorig jaar met €703 miljoen tot €57,3 miljard. 

‘Dat het nu weer heel goed gaat met de totale buitenshuisconsumptie betekent niet dat het overal goed gaat’, zo stelt Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), de organisatie die de foodomzetcijfers traditiegetrouw aan het begin van het nieuwe jaar, rond de Horecava, naar buiten brengt.

‘Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyle concepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining.’

Klik hier voor het volledige persbericht

Klik hier voor een aanvullend persbericht over het foodshoppergedrag