Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akkoord

FSIN Beleidsmonitor 2017

De FSIN Beleidsmonitor 2017 over de consequenties van Blurring voor alle spelers in de foodsector.

Deze publicatie is uitsluitend bestemd voor leden van het FSIN,
verspreiden zonder toestemming van het FSIN is niet toegestaan.

Download publicatie

1 juni 2016 - Vanaf de oprichting van het FSIN in 2003 brengen we het hele maagaandeel in kaart in de bekende FSIN-hark waarin we de €57,3 miljard omzet onderverdeeld hebben in kanalen en segmenten. Die kanalen en segmenten komen de laatste jaren steeds meer op elkaars terrein. Al sinds 2010 schrijven we uitvoerig over dit fenomeen: blurring, de grensvervaging tussen Foodservice en Foodretail.

 

Consument als drijver

De belangrijkste redenen daarvoor zijn wijzigingen in het koopgedrag van consumenten, veranderingen in de samenleving en de nieuwe technieken die het de consument gemakkelijk maken om te navigeren tussen talloze keuzemogelijkheden. Daarnaast doet de consument minder frequent weekboodschappen, eet hij minder vaak thuis en áls hij thuis eet, dan doet hij dat individueler en gemakkelijker. Daardoor stijgt de buitenshuisconsumptie weer, en dat blijft zo - zolang er geen nieuwe crisis ontstaat.

In theorie zijn het de cateraars die het meeste profijt kunnen hebben van die grensvervaging tussen Food-retail en Foodservice. Dat is omdat zij het spelletje van systeemgastronomie reeds in de vingers (horen te) hebben. De praktijk (vooral in de VS) bewijst echter dat er twee andere partijen zijn die het meest succesvol zijn in het opzetten van blurring concepten: allereerst de retailers die topkoks in dienst nemen en ultraverse maaltijden aanbieden. En daarnaast kleinere start-up bedrijven die vanuit hun passie voor lekker eten (en producten met een verhaal) de consument weten te raken.

 

Kansen uitbouwen

In deze FSIN Beleidsmonitor brengen we als FSIN al die facetten in kaart. Waar komt blurring vandaan? Wat gaat het betekenen voor de toekomst van alle huidige spelers, bijvoorbeeld leveranciers? Welke vaardigheden en kernkwaliteiten moeten dan ontwikkeld worden? Hoe gaat het landschap er in 2025 uitzien? We hebben onze ervaring over het fenomeen blurring in deze FSIN Beleidsmonitor gebundeld en hopen dat het u inspireert tot het uitbouwen van talloze nieuwe kansen die het met zich meebrengt!

Klik hieronder op de foto van de Beleidsmonitor om het doorbladerbare bestand te openen. Let op: alleen toegankelijk voor ingelogde leden van het FSIN.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!