Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

3x mentaal gemak in de praktijk

Ik schreef al eerder dat de sector te maken heeft met een nieuw thema: mentaal gemak. Producten en diensten die ons niet alleen tijd besparen, maar ook mentaal ontlasten. In deze blog drie voorbeelden daarvan die voor mij ‘recht in de roos’ zijn.  

25 april 2019 - Het leuke is dat sinds de introductie van het thema ‘mentaal gemak’, mensen mij beginnen te wijzen op praktische voorbeelden. Ik ben daarom op mijn telefoon een lijstje gaan bijhouden van voorbeelden die op elementen van mentaal gemak uitblinken. Want nu het thema eenmaal in mijn hoofd zit, herken ik het op veel plekken. Niet alleen in de foodsector, maar ook daarbuiten. Ik geef drie voorbeelden van producten en diensten - ze bezorgden me afgelopen maand een waar gevoel van ‘mentale opluchting’ - plus wat we er als foodsector van kunnen leren. 


1. Coolblues keuzes: keuzevrijheid is niet altijd fijn

Een paar weken geleden ging ik naar New York. Gezien het aantal te lopen kilometers, wilde ik een goede rugzak meenemen, maar mijn oude was kapot. Natuurlijk besefte ik dit veel te laat, dus zocht ik online naar een service die de tas de volgende ochtend nog bij me thuis kon bezorgen. Ik kwam uit bij Coolblue. Maar de moed zakte me al gauw in de schoenen: ik had de keuze uit maar liefst 1.259 rugtassen! En waar ik het soms heerlijk kan vinden om ellenlang te zoeken naar iets wat ik mooi vind, was dat nu absoluut niet het geval. Ik wilde snel - zonder veel nadenken - een goede oplossing. Net voordat ik wilde wegklikken, viel mijn oog op een blauw vinkje: ‘Coolblues keuzes’. De keuze uit 1.259 rugtassen was teruggebracht tot 11. Een aantal viel in de categorie zakelijk, een aantal in de categorie anti-diefstal. Er stond een waterdichte rugzak bij en enkele tassen voor de hippe consument of de stijlvolle student. Blijkbaar was ik niet de enige die voor Coolblues keuze viel, want deze tassen hadden ook nog eens honderden reviews. In een paar minuten had ik mijn keuze gemaakt.

Learnings
Coolblue is natuurlijk in heel veel opzichten een voorloper op het gebied van mentaal gemak. Uit veel dingen blijkt dat ‘ontzorgen’ hoog op hun lijstje staat en de website is - als case - alleen daarom al het bestuderen waard. Wat ik van deze ervaring meeneem, is dat keuzevrijheid (zeker online) heerlijk kan zijn, maar dat tools om snel tot een beslissing te kunnen komen onontbeerlijk zijn. Wat mij betreft, geldt dit zowel on- als offline. Als ik in de supermarkt sta en moet kiezen uit twintig tomaten, heb ik hetzelfde dilemma: welke past het best bij mijn behoefte op dat moment? Als ik zelf een maaltijd moet samenstellen bij een fast casual-counter idem dito. Kortom: help de consument kiezen. Versimpel het keuzeproces. 


2. Tikkie: gedoebesparing

We kennen het allemaal en gebruiken het al jaren. Ikzelf ook. Maar afgelopen week viel me pas op dat ook deze dienst in mijn hoofd onder het kopje ‘mentaal gemak’ valt. Ik kreeg een Tikkie van een zus, voor een cadeautje dat ze mede namens mij had gekocht. Binnen een minuut had ik betaald. Ik realiseerde me: dit bespaart me niet alleen tijd, dit bespaart me ook veel gedoe. Het niet meer hoeven overtikken of kopiëren van bankrekeningnummers (altijd lastig op smartphones), maar gewoon simpel een klikje, een code, klaar.

Learnings
De ruis tussen behoefte en bevrediging van die behoefte moet voor de nieuwe gemaksconsument zo veel mogelijk geëlimineerd worden. Het is ‘gedoe’. In food is dit met name heel belangrijk voor on the go-gemaksconcepten. Tijdsbesparing is daar ontzettend belangrijk - en ‘gedoe-besparing’ is daar onlosmakelijk mee verbonden.


3. Maaltijdpakketten: gezondheid én gemak

Als ik terugkijk, is mentaal gemak de reden dat ik ooit maaltijdboxen heb getest. Het idee dat je niet hoeft na te denken over wat je gaat koken, maar dat je gewoon een pakket uit de koelkast haalt en álle ingrediënten gelijk bij elkaar bij hebt - en dat je nog een gezonde maaltijd op tafel zet ook. Uiteindelijk zijn wij geen klant meer, omdat het ons uiteindelijk ook heel vaak niet uit kwam. De nieuwe oplossing hebben we gevonden in maaltijdpakketten. We schreven als FSIN al vaker dat kant-en-klaarmaaltijden een slecht imago hebben. En dat vrouwen die geen zin hebben om te koken (mede daarom) uiteindelijk toch nog vaak besluiten wél zelf een maaltijd te bereiden. Maaltijdpakketten zijn daarin een mooie tussenvorm. Je kookt nog steeds ‘from scratch’ een verse en gezonde maaltijd, maar het bespaart je zowel thuis als in de supermarkt gedoe: alles is al voor je geselecteerd, je hoeft het alleen nog te snijden en in de pan te doen. 

Learnings
Het gaat bij gemak niet altijd om tijdwinst. Zeker bij dit voorbeeld niet. Het gaat om het mentaal bereikbaar maken van iets dat we graag willen. En in dit geval is dat gezond eten. Gezondheid wordt een steeds belangrijker thema in food, maar zo onderhand zien we door de bomen het bos niet meer: wat is nou gezond? Over één ding lijken veel consumenten het wel redelijk eens te zijn: zelf koken is gezond en lekker. Zeker als je het allemaal zelf snijdt, heb je het idee dat je goed bezig bent. Het is vers en gezond. En het is niet eens zo dat we daar niet altijd tijd voor hebben (al zien we tegelijkertijd een sterke groei in kant-en-klaarmaaltijden), maar we hebben er vaak niet de mentale ruimte voor. Oplossingen die gezonde keuzes mentaal bereikbaar maken, zijn dan ook zowel thuis als buitenshuis een schot in de roos voor de consument.

Dit zijn drie praktische voorbeelden en learnings rondom het thema mentaal gemak. Meer weten over de theorie daarachter? Lees mijn vorige blog: ‘Van convenience naar mentaal gemak’. Of die van mijn collega Radboud Bergevoet: ‘Gewoon gemak is nog geen mentaal gemak’. En als je zelf voorbeelden hebt die je hiertussen zou willen zien? Stuur me dan een berichtje. Ik hoor het graag. Samen helpen we elkaar om tot betere inzichten te komen!

In onze FSIN Beleidsmonitor 2019/2020 gaan we nog dieper in op de thema's mentaal gemak en toegankelijk genieten. Deze monitor is voor alle FSIN-leden beschikbaar als download en bevat eveneens de jaarcijfers van de foodbestedingen in 2018 en 2019 (EST).

Inga Blokker
Inga Blokker
Directeur The Food Research Company

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!