Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Big Mamma en La Felicità

Het vorig jaar geopende, 4.500 vierkante meter grote megarestaurant La Felicità van de Big Mamma Group verleidde mij, samen met Jan Willem Grievink, tot een trip naar Parijs. We bezochten enkele weken geleden in de lichtstad meerdere restaurants van de groep, die een opmerkelijke ontstaansgeschiedenis kent. Big Mamma begon in Zuid-Frankrijk als foodtruck, waarna de twee ondernemers Victor Lugger en Tigrane Seydoux de afgelopen drie jaar in Parijs zeven restaurants openden. Alle restaurants hanteren dezelfde vaste formule: kwalitatief hoogwaardige Italiaanse producten, gemaakt door uitsluitend Italiaanse koks, een trendy inrichting en gevestigd in populaire Parijse wijken zoals Oberkampf, Batignolles, Pigalle en Bastille.

17 oktober 2019 - Een opmerkelijk onderdeel van hun succesformule: bij geen enkel restaurant van Big Mamma kun je reserveren, met als gevolg ellenlange rijen voor de deur. De keerzijde ervan is dat de modieuze trattoria’s relatief lage prijzen hanteren, zoals pasta’s voor twaalf euro en pizza’s vanaf acht euro.

Maar de absolute eyecatcher is het meest recent geopende restaurant, La Felicità, gevestigd in een oud treindepot – Station F – in het 13e arrondissement.

Met plaats voor duizend mensen is La Felicità nog het best te vergelijken met een enorme foodhal, met talloze productie- en uitgiftestands gerund door vlot, jong en informeel gekleed personeel waar je alles zelf moet halen. De rode draad is ook hier de Italiaanse keuken, met als extraatjes een pop-up hamburgerbar en een heuse Biergarten. Pizza’s komen uit een grote, daadwerkelijk houtgestookte oven; pastadeeg en brood worden ter plekke gemaakt. In twee heuse treinwagons kun je rauwe tartare en ceviche krijgen en er zijn grillstands, saladebars, pangerechten, pasta’s en uiteraard een brede mix aan cocktailbars.

De formule kent een bijzonder bestel- en afrekensysteem. Alle gerechten kun je met een app bestellen en afrekenen of vooraf bestellen en afrekenen aan de stand. Het grote voordeel: beperkte wachttijden en een maaltijd die warm aan tafel komt.

Big Mamma ontwerpt al hun inrichting zelf, wat de restaurants een apart karakter geeft. Bij het inrichten van de megavestiging La Felicità liet de keten zich adviseren door sterarchitect Jean-Michel Wilmotte. Het resultaat is een open inrichting die aan ‘buiten’ doet denken met zeer veel hergebruikt meubilair.

Navraag door ons leert dat het restaurant op doordeweekse dagen tussen de 4.000 en 5.000 bezoekers trekt, op zaterdagen oplopend tot 8.000 à 9.000. Een succesnummer waar iedere foodondernemer veel van kan leren!

Je moet akkoord gaan met de cookies om YouTube video's af te kunnen spelen.

Intussen heeft Big Mamma ook een vestiging geopend in Londen onder de naam Circolo Popolare. Mario Bauer (ex-Vapiano) interviewde hierover Victor Lugger, een van de oprichters. De reportage is te vinden op YouTube. Gaat (ook) dat zien!

Paul Bringmann

Foto: La Felicità

Paul Bringmann
Paul Bringmann
Voorzitter

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!