Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

De aarde is rond, net als een pizza

De monsterklus die Food500 heet, zit er weer op en ik wil alle mensen bedanken die dit hele voorjaar keihard hebben gewerkt om dat voor elkaar te boksen. Hanneke, Elise, Jessica, Ubel, Jaap, Harry: dit doet niemand jullie na. En Jules, voor de totstandkoming van onze prachtige FSIN Insights-tool. Vanaf nu zijn alle Food500-data online beschikbaar en ik weet zeker dat onze leden blij zijn met dit nieuwe managementspeeltje. Neem dus vooral een kijkje op fsin.nl/insights.

9 juli 2019 - Toch is die lijst met al die duizenden gegevens niet zaligmakend, ook al hebben Hanneke, Elise, Jessica, Ubel, Jaap en Harry hun stinkende best gedaan om hem zo compleet en foutloos mogelijk te presenteren (je wilt niet weten hoeveel checks we uitvoeren in die maanden voorafgaande aan publicatie). ‘Het gaat ons bij het maken van deze FSIN Food500 niet om de ranking zelf, maar om de duiding. Iedereen weet dat Albert Heijn de grootste foodverkoper van Nederland is’, schrijft TFRC-directeur Inga Blokker nuchter voorin deze Food500.

Wat we willen, is de kennis over de foodmarkt naar een hoger plan te tillen. Nou is het best een uitdaging om, als je in drie maanden tijd 500 bedrijven het cijfermatige hemd van het lijf vraagt, de bigger picture te blijven zien. In de 40 pagina’s tellende analyse voorin de Food500 hebben we dat geprobeerd. Alles wat we weten van de zes kanalen - Klassieke Horeca, Catering, Gemak, New Retail, Supermarkt en Speciaalzaak - hebben we daar gebundeld. En voor het eerst hebben we de informatie uit onze andere studies over de Food500 gelegd. Het levert veel nieuwe inzichten op.

Wat mijzelf opviel? De enorme impact van Gemak. Alle bedrijven in onze ranglijst hebben met deze megatrend te maken. Kijk naar de groeiende rol van de pizza, het ultieme gemakseten. Pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeien explosief. Bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza veruit het meest verkochte product.

Pizzaketen De Pizzabakkers groeide vorig jaar met 51%, de Italiaanse pizza- en pastaformules Happy Italy (+31,7%) en Vapiano (+22%) deden het ook niet beroerd. Horecaondernemer Herman Hell (plek 227) nam Sugo Pizza over en wil met de gezonde vierkante variant de wereld veroveren. En de Entourage Group (plek 194), bedenker van kosmopolitische horeca, lanceerde in het najaar in Amsterdam high-end pizzarestaurant Toni Loco. Ondertussen zijn in de supermarkten de vierkante meters met koel-, vries- en verse pizza’s niet meer te tellen en introduceren fabrikanten de ene na de andere gezonde, veganistische variant. Bij ons thuis werken twee van onze drie jongens inmiddels in een pizzeria. De jongste is net gepromoveerd tot chef.

Om met Herman Finkers te spreken: de aarde is rond, net als een pizza.

Radboud Bergevoet
Radboud Bergevoet
Hoofdredacteur

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!