Explosie in gemaksconcepten op komst

De supermarkt nadert het einde van zijn levenscyclus. Was de klassieke supermarkt in 2015 nog goed voor 54% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen, in 2025 gaat dat aandeel richting de 45%. Daarna, in de periode 2025 tot 2030, gaan we meemaken dat tweeduizend van de op dit moment circa 4.400 supermarkten verdwijnen. In plaats daarvan komen er duizenden nieuwe alternatieven waar de consument slimme maaltijdoplossingen kan kopen. En dat staat nog los van de talloze nieuwe online fooddiensten die de consument ontzorgen of de vele nieuwe ‘belevenisplekken’ waar hij lekker (en soms goedkoop) kan eten en die daarmee eveneens een alternatief vormen voor het zelf bereiden van de maaltijd thuis.

27 december 2017 - We zien nu al tekenen dat de aloude verdienmodellen rondom de fooddistributie aan het einde van hun levenscyclus komen. En dat geldt niet alleen voor de supermarkt, maar net zo goed voor de vele duizenden ‘ouderwetse’ horecaconcepten en speciaalzaken. Ik zie drie grote veranderkrachten die ervoor zorgen dat de hierboven genoemde ontwikkeling een stevige versnelling krijgt.

  1. De penetratie van nieuwe technologieën, waaronder digitale platforms en diensten. Maar ook robotisering en het gebruik van algoritmes in de dienstverlening.
  2. De snel veranderende levensstijl (en daaraan gekoppeld de verwachtingen) van de verschillende generaties. Denk aan het aantal eenpersoonshuishoudens, aan het aantal mensen dat meerdere dagen per week alleen leeft en aan de grote groep babyboomers.
  3. Het consumentenvertrouwen in combinatie met het groeiende belang van food. Food is voor de consument net zo belangrijk aan het worden als fashion en entertainment.

Die veranderingen krijgen veel meer impact als je de (op zichzelf tijdloze) behoeften van de consument in delen opknipt en bedenkt welke nieuwe oplossingen er zijn/komen om die behoeften te vervullen, zoals:

  1. Het regelen van het huishouden. Voorraden op peil houden, zorgen dat het gezinsleven soepel functioneert. Online en abonneediensten gaan hoge ogen gooien. In de Verenigde Staten scoort Amazon hiermee extreem goed bij de consument.
  2. Wat eten we vanavond? Hoe doen we dat en eten we thuis of buiten de deur? ‘Foodservice thuis’ wordt nog meer de concurrent van de supermarkt.
  3. Verwenartikelen kopen. De kleine luxe producten die maken dat je je lekker voelt. Het terrein van de nieuwe speciaalzaak? Wordt deze behoefte online ingevuld en thuisbezorgd door de UberEATS van deze wereld?
  4. On the move. Het combineren van eten met andere zaken. De consument is op zoek naar gemak en tijdwinst. We zien een explosie van gemaksconcepten in het horeca- en retailkanaal.
  5. Speciale momenten creëren. Eten als ‘event’. Zowel thuis als buiten de deur. Beleving staat voorop. De versmarkt, de markthal en dat ene ‘superleuke’ restaurant worden concurrenten van elkaar.

We gaan mooie jaren tegemoet waarin de grensvervaging tussen foodretail- en foodservicekanalen almaar verder gaat en talloze nieuwe aanbieders het licht zullen zien.

 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!