Erwin Binneveld

Gen Z

Digital... Je hoort niet anders meer. Wat kan je ermee? Is zeker een vraag die speelt bij veel retailers. Hoe bereik je de digitale klant? Waar liggen digitale kansen? Hoe en in welke mate pas je een digitale strategie toe? Wie zijn de digital natives? Wat drijft deze cruciale generatie, ook wel ‘Gen Z’ genoemd? Hoe belangrijk zijn ze voor toekomstige ontwikkelingen? Antwoord? Super belangrijk! Zij bepalen de komende jaren wat we waar en hoe kopen, eten en vooral genieten. Niet het bezit, maar de kwaliteit van het leven is belangrijk! Net als Millennials zijn ze bereid om meer geld uit te geven aan ervaringen dan aan spullen.

16 januari 2019 - Millennials zien bijzondere ervaringen als het hoogst haalbare succes, Gen Z’ers echter meten succes af aan het hebben van geld. Het leven moet snel en simpel zijn. Geen tijd kwijt willen zijn aan koken en/of traditioneel boodschappen doen. Gen Z’ers hebben een passie voor lekker eten, maar acteren strak en georganiseerd op de functionele hap. Daarin spelen deliverypartijen een grote rol. Naarmate de kwaliteit beter wordt van het inmiddels brede online aanbod, zullen zij alleen maar een nog grotere rol in food gaan spelen. Ook eerdere generaties - ouders van Gen Z en Millennials - hebben meer behoefte aan de nieuwe ‘digitale wensen’. Anders dan Millennials zijn Gen Z’ers vrij zuinig en bewust in de omgang met geld. Ze zagen hun ouders tijdens de crisis hun baan kwijtraken en hun grotere broers en zussen enorme studieschulden opbouwen.

Hoe kom je met digital natives in gesprek? Niet! Althans, niet via de gangbare kanalen. Met een aandachtsspanne van acht seconden zal je simpel en slim moeten acteren. Zij zijn de eerste echte generatie die zich geen leven voor het internet kan herinneren. Ze hebben geen posters van popsterren boven hun bed hangen, maar volgen influencers op YouTube. Gen Z is een generatie van wereldverbeteraars: ze zien hoe de generatie voor hen de fout in is gegaan en willen het zelf beter doen. Het huidige activisme is daar zeker een voorbeeld van en gaat enorme invloed krijgen op gezonde en duurzame voeding. En of dit juist is? Dat maakt niet echt uit, als retailer heb je hiermee te dealen.

Wat opvalt, is dat te weinig partijen het echte nut ervan inzien om in de toekomst slagvaardig in te spelen op deze doelgroep - en dus het belang om te overleven. In 2020 bestaat 40% van de grootste wereldmarkten uit jongeren uit deze leeftijdsgroep. De uitspraak adapt or die wordt snel gezien als een uitspraak van een disruptieve partij. Dat kan wel zo zijn. Wat ik wél weet, is dat momenteel veel markten door digital natives op hun kop worden gezet. Dus als je deze groep niet gaat leren kennen en niet weet aan te sluiten op hun behoeften, slaan ze jou in de toekomst gewoon over.

Erwin Binneveld
Erwin Binneveld
Directeur nieuwe klanten @ SPAR University

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!