Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Het effect van boeren die zich roeren

‘Wij voeden Nederland’, klonk het tijdens de protesten rondom de stikstofcrisis vanuit de boerenorganisaties. Als boerenzoon gun ik de boeren oprecht een gouden toekomst. Maar dat ‘Nederland voeden’ is een halve waarheid. De Nederlandse boeren en tuinders produceren veel te veel voor ons kleine landje. Twee derde van alles wat wij produceren moet de grens over omdat wij het zelf niet geconsumeerd krijgen. Onze boeren en tuinders voeden een groot deel van Europa en vooral veel Duitsers.

18 december 2019 - Omdat onze boeren en tuinders zo veel produceren, zijn de prijzen in de supermarkt laag vanwege de wet van vraag en aanbod. Bij te veel aanbod daalt de prijs. Ook de uitspraak ‘wij betalen te weinig voor ons voedsel’ is slechts een halve waarheid. Hoe krijg je dan als boer of tuinder wel een hogere prijs voor je producten? Niet door de massaproductie van ‘mainstream’, maar door unieke producten te verbouwen die beter smaken en waar een relevant en goed belevingsverhaal bij te vertellen valt. En dan moet je zorgen dat je als boer en tuinder wordt betrokken bij de verhandeling ervan. Veel vaker zullen retailers en horecaondernemingen zich willen onderscheiden van hun mainstreamcollega’s. Ze zullen heel graag rechtstreeks zaken willen doen met boeren en tuinders. Dit soort boeren en tuinders komen echter wel in een ander ambacht terecht, waar ook andere vaardigheden worden vereist.

Datzelfde gaat ook gelden voor leveranciers. De omzet van alledaagse voedings- en genotmiddelen komt onder druk te staan. Vooral de jongere generaties zoeken net zoveel naar beleving als naar gemak. Liefst zelfs een combinatie van die twee. Daarom komt er nog meer vraag naar producten met een verhaal, naar producten waarmee formules zich kunnen onderscheiden van hun mainstreamcollega’s.

In feite loopt de foodsector parallel met ontwikkelingen in de samenleving: er is groei op de flanken en het ‘grijze midden’ krijgt klappen. En net zoals politieke leiders Angela Merkel, Emmanuel Macron en Mark Rutte moeten leren om met die flanken om te gaan, zullen de spelers in de foodsector ook moeten leren om te gaan met de nieuwe werkelijkheid op weg naar 2030.
Het helpt niet om voortekenen weg te lachen of te nuanceren. Het helpt ook niet om jezelf te blijven wijsmaken dat je met online nooit geld kunt verdienen of dat blurring nooit wat kan worden. Wat wel helpt, is experimenteren, je relevantie toetsen en je nieuwsgierigheid voeden. Laat je beroeren door een snel veranderende werkelijkheid waar twee jongere generaties de knuppels in de gevestigde hoenderhokken gaan gooien. In 2030 is meer dan 60% van de buitenshuisconsumptie in handen van de Millennials en Generatie Z. Dat zijn ook de generaties die de onhoudbaarheid van het pensioenstelsel aan de kaak gaan stellen. Net zoals ze gezorgd hebben dat klimaat en veganisme op de agenda zijn gekomen.

Jan-Willem Grievink, Directeur FoodService Instituut Nederland

Over FoodStrategy

Dit artikel vormt één van de vele verhalen in het uitgebreide januari-nummer van FoodStrategy. FoodStrategy is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. Dit artikel is geschreven door Jan-Willem Grievink en fotografie: Shutterstock en Eljee Bergwerff Photography.

Voor leden

FoodStrategy is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en te downloaden door in te loggen op de site. Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!

Jan-Willem Grievink
Jan-Willem Grievink
Directeur FSIN

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!