Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

In 2030 ziet de foodwereld er zó uit

Volgens het CBS telt Nederland in 2030 18 miljoen inwoners. Op Statline, de website van het CBS, is te zien hoe onze huidige bevolkingssamenstelling is. Van de Millennial, dat is de generatie geboren tussen 1980 en 1999, telt Nederland er 4,3 miljoen. Van Generatie Z (2000 - 2015), zijn er 3,3 miljoen. Samen vormen ze de 'Gemaksgeneratie'.

30 augustus 2019 - De Millennial en Generatie Z samen, hebben we bij het FSIN de ‘Gemaksgeneratie’ genoemd: het deel van de bevolking dat met gemak is opgegroeid. In totaal zijn dat 7,6 miljoen Nederlanders, ofwel zo'n 40 % van de Nederlandse bevolking. Het is aardig om die wetenschap eens door te trekken naar 2030. Hoe ziet de bevolkingssamenstelling er tegen die tijd uit, wat doet de Gemaksgeneratie dan en wat betekent dat voor de foodbusiness?

Tegen 2030 zijn de 4,3 miljoen Millennials (door immigratie zullen dat er in 2030 een paar honderdduizend meer zijn) tussen de 31 en 50 jaar oud. Ze zijn dan in de beste jaren van hun economische leven aanbeland. Ze hebben flink carrière gemaakt, hun salarissen zijn in die tien jaar flink gestegen en ze hebben het drukker dan ooit met baan en gezin. Hun tijd is nog schaarser dan in 2019. De Generatie Z is in 2030 tussen de 15 en de 30 jaar oud. De oudste Z-lichting heeft een goede baan en al de nodige salaris-sprongetjes gemaakt.

Dan de babyboomer, de luxe tijdsbesteder, de kurk waar de horeca de afgelopen jaren zo lekker op dreef. In 2030 is de oudste babyboomer 85 jaar. Meer dan tweederde van deze groep is dan 70 jaar of ouder. Ondanks het feit dat we allemaal gezond oud hopen te worden, is de babyboomer in 2030 niet meer de Grijze Genieter die hij in 2019 was.

Het kan niet anders dan dat deze demografische en economische aardverschuiving enorme gevolgen heeft voor de foodindustrie. In 2030 is niet de babyboomer, maar de Gemaksgeneratie by far de grootste besteder in food. Millennials en Generatie Z spenderen een veel groter deel van hun besteedbare inkomen aan buitenshuis eten dan oudere generaties. Alles wat met eten te maken heeft, kan op hun interesse rekenen. Bovendien vinden deze generaties ervaringen belangrijker dan bezit.

"Ik schat dat over tien jaar zeker 65% (!) van de foodomzet bij de Millennials en Generatie Z vandaan komt"

(Uit) eten is zo’n betekenisvolle ervaring. Generatie Z zou je met een beetje goede wil zelfs de eerste echte out-of-home generatie in de geschiedenis kunnen noemen. Voor ‘Gen Z’ is out-of home eten de normaalste zaak van de wereld aan het worden, meer nog dan voor Millennials. Uit eten - dat is inclusief eten bestellen - is voor hen net zo gewoon als zelf koken dat is voor oudere generaties.


Ik schat dat over tien jaar zeker 65% (!) van de foodomzet bij de Millennials en Generatie Z vandaan komt, en misschien wel meer. Wat dat betekent voor de foodindustrie? Allereerst betekent het dat tussen nu en 2030 de totale foodomzet flink zal stijgen. Als je de huidige omzetsprognoses doortrekt - het FSIN voorspelde vorig jaar een groei tot 2025 van 23% -  kom je in 2030 uit op een plus van zeker 30 - 35%. De Nederlandse foodmarkt stijgt van een jaaromzet van €61 miljard in 2018 naar en omzet van boven de €80 miljard in 2030, twintig miljard erbij.

De consumptiemotieven Gemak en Genieten zullen veel sterker groeien dan we nu denken. In supermarkten zal de vraag naar kant-en-klaar-producten explosief stijgen, ten koste van routinematige aankopen. Ook buiten de deur eten zal fors blijven groeien, maar de enorme boost aan Michelin-restaurants van de afgelopen twintig jaar - mogelijk gemaakt door rijke babyboomers met zeeën van tijd - zullen we voorlopig niet meer zien. De groei zit bij laagdrempelige formules, bij fast casual en discount dining. Tot slot verdubbelt de deliverymarkt tot 2030, meer kan ook. Anno 2019 laat pas 4 % van de consumenten minstens een keer per week een maaltijd bezorgen.

Op zich zijn dit allemaal geen nieuwe ontwikkelingen. Het FSIN signaleert deze trends al jaren. Maar de demografische getalletjes van het CBS geven er wel een voelbare urgentie aan. En 2030 is nou ook weer niet zo ver weg.


De verwachte grote invloed van Generatie Z en de Millennial op de foodmarkt, is voor het FSIN reden om uitgebreid onderzoek te doen naar het foodshoppergedrag van deze generaties. De komende Foodshopper Monitor 2020 is helemaal gewijd aan het bestedingsgedrag van jongvolwassenen tussen 18 en 23 jaar. De Foodshopper Monitor 2020 verschijnt in oktober en is exclusief toegankelijk voor leden van het FSIN.

Radboud Bergevoet
Radboud Bergevoet
Hoofdredacteur

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!