Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Multibrand-franchisers in opmars

Multibrand-franchisers verstevigen hun positie op de Nederlandse foodservicemarkt. Tegelijkertijd debuteren grote internationale franchisers die meer dan één merk in hun portfolio hebben in de vaderlandse travelhoreca. Dit is mede, maar zeker niet alléén, te danken aan de ontmanteling van NS Stations Retail als multibrand-franchiser.

12 april 2019 - Merken als Domino’s, McDonald’s en New York Pizza werken al sinds jaar en dag met franchisenemers die meerdere vestigingen bestieren. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse Foodretail. Daar zijn de voorbeelden zelfs sprekender. Denk maar eens aan de Gelders Have Groep in Didam, franchisenemer van circa 25 Albert Heijns en Gall & Galls. Of Maripaan in Groningen met zijn vijftien Jumbo’s. In alle gevallen gaat het om franchisers die zich op één merk/concern toeleggen. Bij de samenstelling van de komende editie van de FSIN Food500, valt juist op dat multibrand-franchisers in de restaurantsector van zich doen spreken, een fenomeen dat zich in de hotellerie (logies) al langer voordoet.


Multibranders in VS

Multibrand-franchising; het is een fenomeen dat in veel andere landen al veel langer opgeld doet. Zeker in de VS. Franchise Update Media (FUM) zet elk jaar de grootste multibrand-franchisers in de Amerikaanse restaurantbusiness op een rijtje. De grootste is NPC International. NPC begon in 1962 met de franchising van één Pizza Hut-restaurant. Nu heeft de multibrand-franchiser opgeteld 1.580 outlets van Pizza Hut en Wendy’s in portefeuille. Het is hiermee zelfs de grootste franchiser van beide merken. Kortgeleden had NPC daarnaast nog Taco Bell en KFC in zijn portfolio.


Waaier aan formules

Wat verder opvalt in de Amerikaanse ranglijst is dat contractcateraars als Aramark, Sodexo, Compass en HMSHost International tot de grote multibrand-franchisers behoren. Alle treden ze op als franchisenemer van een waaier aan merken. Hierbij tonen ze zich niet eenkennig. Compass heeft vijf burgermerken in zijn bestand, waaronder Burger King, Smashburger en Wendy’s. Sodexo werkt samen Pizza Hut, Papa John’s en een handvol andere pizzaconcepten. HMSHost beheert in de VS 377 franchise-outlets verdeeld over 24 foodservicemerken. Hoewel het nog met vallen en opstaan gaat, ontwikkelden ook op de Nederlandse markt contractcateraars zich de laatste jaren tot multibrand-franchisers.


Ontmanteling NS Stations Retail

Veel duidelijker manifesteert de trend in ons land zich bij HMSHost. Het bedrijf neemt wat dit betreft het stokje over van NS Stations Retail. NS was in het nabije verleden franchisenemer van merken als Burger King, New York Pizza, Starbucks en andere merken. Hoewel NS de voornaamste franchiser blijft van AH to go, focust het vooral op eigen foodservicemerken. HMSHost is nu veruit de voornaamste multibrand-franchiser van ons land en heeft onder meer exploitaties van LEON, Pret A Manger, Vapiano, Burger King en La Place in zijn portfolio.


SSP en Lagardère

De ontmanteling van NS Stations Retail opende bovendien de poorten naar Nederland voor twee andere multibrand-franchisers van belang. Ten eerste is daar Lagardère. Begonnen in 1852 met een boekwinkeltje op Gare de Lyon in Parijs, groeide dit bedrijf uit tot een miljardenconcern in de travelhoreca. Het exploiteert als franchiser vestigingen van McDonald’s, Burger King, Pret A Manger, Starbucks en Costa Coffee. In ons land had de grootmacht tot op heden alleen enkele non-foodwinkels op enkele luchthavens. Dankzij de overname van Smullers, afgelopen najaar, debuteert deze multibrand-franchiser op de Nederlandse foodservicemarkt. Zijn Starbucks-exploitaties deed NS over aan SSP, het Britse concern dat zich ‘the food travel expert’ noemt. SSP is internationaal franchisepartner van Burger King, Yo! Sushi en Starbucks. In die laatste hoedanigheid heeft het bedrijf nu dus een voet tussen de deur op de Nederlandse markt.


Starbucks naar Alsea

Maar er zijn, los van de NS-ontmanteling, meer globaal opererende multibrand-franchisers die de Nederlandse markt betreden. Zoals het Zuid-Amerikaanse bedrijf Alsea. Na de sluiting van het Europese hoofdkantoor in Amsterdam, gaf Starbucks de expansie in ons land in handen van dit bedrijf. Alsea is enorm groot. Het is de internationale franchisenemer van bijna drieduizend vestigingen van Starbucks, Domino’s en Burger Kings. Vooralsnog is Alsea in ons land echter alleen verantwoordelijk voor Starbucks.


Kleine multibranders

Op veel kleinere schaal, kent ook ons land zijn eigen ‘multibranders’ in de restaurantbusiness. De voorbeelden zijn nog niet talrijk, maar ze zijn er wel. Zoals Horecagroep Zuid-Nederland (HGZN). HGZN is het bedrijf van twee Jumbo-franchisers, die in zee gingen met Subway en La Cubanita. Of neem de Apeldoornse ondernemer Richard Baak. Hij is franchisenemer van Snackpoint, burgerme, Sparerib Express en Family.

Multibrand-franchising. Als de schijn niet bedriegt, staan we nog maar aan het begin van een grote ontwikkeling.  

Ubel Zuiderveld
Ubel Zuiderveld
FSIN Foodservicewatcher

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!