Op welke gebieden verliest OOH van supermarkt?

De cijfers van de kanalen lieten het al zien: supermarkten winnen in crisistijd marktaandeel ten koste van de horecasegmenten. Maar welke producten of productgroepen zijn het meest gevoelig voor deze switch? 

18 januari 2012 - Cijfers van het FSIN en GfK laten wat opmerkelijke dingen zien:

 

  • Eén op de drie nederlanders koopt producten in de supermarkt of speciaalzaak terwijl deze producten voorheen buitenshuis/onderweg werden gekocht.
     
  • Hoog opgeleiden geven vaker aan buitenshuis/onderweg producten te blijven kopen.
     
  • Dat laatste betekent meteen ook een extra kans voor foodservice in de komende jaren. hoog opgeleide mensen veranderen blijkbaar hun (genoten) buitenshuis consumptiegedrag liever niet.
     
  • Mensen die meer in speciaalzaken/supermarkten zijn gaan kopen in plaats van buitenshuis/onderwegdoen dit bij veel producten, maar met name bij pizza, frisdranken en gefrituurde artikelen.
     

De conclusies komen aan de orde in de Nieuwjaarsmonitor van 2012, hier te bekijken en te downloaden.
Overigens gaf Phillippe Vorst van New York Pizza op het Horecava brunchcongres een interessante lezing over hoe winst te behalen in crisistijd. Zijn presentatie kunt u ook nog een keer nalezen op deze website. Klik daarvoor hier.

Hieronder vindt u een schema uit de Nieuwjaarsmonitor dat duidelijk maakt welke producten nu eerder in de supermarkt worden gekocht in plaats van buitenshuis.

 

 

 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!