Nieuwe consumenteneisen in 2013

Bijna tweederde van de consumenten wil (ook in crisistijd!) best lekker en gemakkelijk en buitenshuis consumeren. Dat komt voort uit zowel functionele motieven (in plaats van thuis eten), maar ook vanwege uitgaansmotieven (een avondje uit).  De consument heeft er geen moeite mee om te accepteren dat hij niet zelf heeft gekookt, maar hij stelt wel andere eisen dan voor de crisis.

6 januari 2013 - De verwachtingen van de consument hangen af van het motief waarmee ze komen: functioneel of uitgaansmotief.

In geval van een functionele consument, verwacht hij ongeveer het volgende:

  • Dat de consumptie niet te duur is
  • Dat zijn verwachtingen vervuld worden (of zelfs overtroffen, bijvoorbeeld omdat hij meer krijgt dan verwacht)
  • Dat de plek en het gerecht regelmatig leuk en verrassend zijn
  • Dat hij bij de selectie van het gerecht betrokken wordt, en/of:
  • dat hij een gevoel van voordeel krijgt.

    Naast al deze dingen, verwacht de consument ook nog eens dat het makkelijk is om ergens te komen, te betalen en het gerecht moet ook makkelijk te nuttigen zijn. (basisverwachting).

De uitgaansconsument stelt andere eisen:

  • Echt verwend worden
  • Dat hij voordeeltjes krijgt
  • Dat sfeer en service helemaal op zijn lijf geschreven zijn
  • Dat hij er met groot plezier op terug kan kijken
  • Dat het leuk en verrassend is.


Al deze dingen leiden tot een nieuwe werkelijkheid, een nieuwe consument:

  • Ik heb een dinner-app op mijn smartphone
  • Ik ben in de stad en heb (wellicht geen zin om thuis te koken. Daarom activeer ik mijn app.
  • Die app geeft mij aanbiedingen van restaurants die binnen 500 meter loop- (of rij-) afstand van mij zijn. De afstand kan ik zelf naar behoefte instellen.
  • Ik krijg meteen tientallen opties op mijn beeldscherm. 
  • Ik bekijk ze, vergelijk prijzen en recepten en overweeg snel welke bij mij passen op dat moment
  • Ik kies tussen de opties ter plekke consumeren of meenemen naar huis.
  • Ik kies voor meenemen en druk op de bestelknop en de order gaat naar het restaurant van mijn keuze.
  • Ik krijg een berichtje waarin keurig staat: meneer Grievink, uw bestelling staat over 5 minuten gereed. We hebben nog een tafel vrij, als u wilt mag u ook hier eten en kunt u meteen even uw mail checken.
  • Ik verander de keuze en het totaalbedrag wordt automatisch van mijn rekening afgeschreven.
  • Na afloop komen er drie vragen op mijn scherm over mijn ervaring en die vink ik snel even aan. Ik was tevreden met mijn maaltijdsalade met gegrilde kip en de cheesecake als dessert. 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!