Acht voorwaarden: profiteren van nieuwe kansen

Het beeld over 2012 is minder somber dan in de eerste drie crisisjaren (2008-2011). In veertien segmenten (van de 43 binnen de buitenshuisconsumptie) is de groei terug. Dat zorgt voor nieuwe kansen, maar daar zitten basisvoorwaarden aan verbonden!

7 januari 2013 - Restaurants en cafés doen het beter dan in de eerste jaren van de crisis. Maar de echte groeispurt vindt plaats bij Foodservice in Retail, onderwijscatering en vliegtuigcatering. Snackbars zitten in zwaar weer, alhoewel de betere (formule)snackbar groeit.

Om van de groei te profiteren en een graantje mee te pikken, moeten outlets aan acht basisvoorwaarden voldoen: 

  1. Meer nadruk op prijs-waarde. Consumenten willen een voordeelgevoel hebben.
  2. Jongeren willen graag op een hippe manier betrokken worden bij het selectie- en productieproces van het gerecht dat ze willen gaan bestellen. Gebruik de smartphone en betrek jongeren bij je uitdagingen.
  3. Creëer voor de vaak vergeten groep ouderen een sfeer die bij hen past en lever volumes op maat.
  4. Zonder promoties en lage prijzen lopen consumenten je voorbij.
  5. Outlets kunnen nog steeds veel kosten van ambachtelijk werk flexibiliseren en uitbesteden aan grossiers en leveranciers.
  6. Zowel grote merkfabrikanten als kleine ambachtelijke leveranciers kunnen nog in dat gat springen.
  7. Veel outlets in Foodservice kunnen retailkenmerken toevoegen aan hun pakket. In een systeem van zelfbediening producten voor thuis of onderweg aanbieden.
  8. Kijk buiten je kaders. Waarom de consument niet ook in huis of op kantoor voorzien van jouw specialiteiten?

Bron: Nieuwjaarsmonitor 2013 (FSIN)

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!