Kansen en knelpunten in 2013

Er zijn nog steeds genoeg foodservice-outlets die het gewoon erg goed doen. Consumenten willen wel geld besteden, als aan de basisvoorwaarden is voldaan. Dus waar liggen de kansen en waar liggen de knelpunten in het komende jaar?

7 januari 2013 - Elke sector heeft eigen kansen en knelpunten, maar kunnen natuurlijk ook van elkaar leren. Hier onder vindt u de kansen en knelpunten van de traditionele horecamarkt. Op de volgende pagina staat (alleen voor leden!) een overzichtelijk schema met daarin de kansen en knelpunten voor de complete foodservice-markt. 

Hotel
De hotelsector heeft het niet makkelijk: de zakenmarkt blijft achter, het ontbijt heeft een te duur imago. Ook de marges staan onder druk door de sterke kortingscultuur. Maar er zijn ook kansen. Hotels moeten meer variatie aanbrengen in ontbijt en nadruk leggen op de goede prijs-kwaliteitverhouding die ze hebben.

Restaurants
In het restaurant is nog steeds het begin van de week te rustig. Alle omzet moet gehaald worden in het laatste deel van de week door de concurrentie van eetcafés en fastservice. Kansen voor hen liggen in goedkoper worden (prijs-waarde moet beter). Ook kunnen ze denken aan nieuwe invalshoeken zoals het opzetten van een bezorgservice, versbeleving uitbuiten, lokaal eten serveren en natuurlijk de kansen bij senioren uitbuiten.

Cafés
De traditionele cafés hebben last van de BTW-verhoging en accijns. Dat zorgt voor hoge vaste lasten. De consument verwacht meer food in het café. Daar ligt dus een innovatiekans: innoveren met het eetcaféconcept. Meer onderscheid aanbrengen in de formule, een duidelijke doelgroep kiezen en extra gratis services overdag zijn allemaal kansen voor de café-sector.

Leisure
De consument is kritisch. Er zijn veel traditionele concepten en er heerst grote overcapaciteit bij wellness. Leisure kan innoveren met gratis services en heeft de kans om snel om te wisselen en zo multidisciplinair te worden.

Deze ‘kansen en knelpunten in 2013’ is een gedeelte van het gelijknamige hoofdstuk uit de FSIN nieuwjaarsmonitor 2013. Op de volgende pagina kunnen leden een handig overzicht zien van alle kansen en knelpunten in de hele foodservice keten. Dus ook voor retail, fastservice, grossiers en leveranciers.


Hieronder ziet u een overzichtelijk schema van de kansen in 2013 voor de hele foodservice keten, uitgesplitst naar kanaal en soort:

 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!