Groei foodservicesector V.S. zet door

Het gaat beter met de Amerikaanse economie en dat werpt vruchten af in de foodsector. Volgens de National Restaurant Association (NRA), stijgt de omzet in 2013 met 3.8 procent naar 660.5 miljard dollar. 

6 februari 2013 - De inflatie-gecorrigeerde cijfers laten ook groei zien. Met gecorrigeerde cijfers komt de groei uit op 0.8 procent in 2013. Dat is wel minder dan de 1.3 procent gecorrigeerde groei die 2012 liet zien, maar toch een degelijk cijfer.

 

Consumenten willen wel

Het goede nieuws voor restaurateurs en foodservice operators, is dat consumenten zeggen dat ze niet zo vaak gebruik maken van restaurants als ze wel zouden willen. Dat betekent, dat (tot de financiële situatie van de consument verbetert) de consument weloverwogen kiest wanneer en waar hij buiten de deur eet.

 

Onderscheid is de uitdaging

Volgens de NRA ligt de uitdaging voor spelers in de foodbranche er in om zichzelf goed te onderscheiden van hun competitie, en te zorgen voor stijgende omzet in deze moeilijke periode. Praktisch gezien kan dat door te focussen op consumenten die zowel de middelen als het verlangen hebben om vaker buiten de deur te consumeren.

Door de juiste mix van eten, service en bijzondere ervaring te bieden, kunnen spelers in de branche deze consumenten die voor de eerste keer komen eten, veranderen in terugkerende gasten.

De rest van dit artikel (met veel cijfers en grafieken!) is besloten en alleen voor onze leden te lezen. Log in (rechts boven) om de rest van het artikel te lezen. 

Pagina 2: Welke foodservicesegmenten doen het goed in 2013?
Pagina 3: Van welke consumentengroepen moeten we het hebben?
Pagina 4: Wat doet het Fullservice segment in 2013?
Pagina 5: Wat doet het Limited Service segment (QSR's en Fast Casual) in 2013?


Welke foodservicesegmenten doen het goed in 2013?

Uit geschatte cijfers van de NRA blijkt dat Zowel Social Caterers (catering van bruiloften, begrafenissen, feestjes, events; +5.6%) en QSR’s (+4.9%) het goed gaan doet dit jaar.

‘QSR’s en cateraars presteerden beter tijdens de crisis dan het fullservice segment vanwege het lage prijs-punt van de eerst genoemden’, verklaar NRA het succes tegen het FSIN.

Er zijn weinig dalers te bespeuren in de lijst. Maar de grootste daling verwacht de NRA bij de commerciële cafetaria: 0.1% groei, maar wanneer de inflatiecorrectie er af gaat komt de werkelijke groei uit op -2.8%.

Andere dalingen zijn te verwachten bij Sport & Recreatie (+2.2% / -0.6% inflatie gecorrigeerd), bij verzorgingstehuizen (+2.6% / -0.4% inflatie gecorrigeerd), en bij club, sport en recreatiekampen (+2.5% / -0.4% inflatie gecorrigeerd).

‘Wanneer consumenten minder cash te besteden hebben, zijn ze voorzichtiger in hun koopgedrag en geven minder uit. De meesten stoppen echter compleet met buitenshuis eten. Ze veranderen hun gedrag zodat het past bij hun huidige financiële situatie.’, aldus woordvoerster Annika Stensson tegen het FSIN.

In de hotelsector verwacht de associatie een flinke groei voor het hotel-restaurant (4.9%).  ‘Hotelrestaurants hadden flink te leiden onder de recessie, omdat er minder werd gereisd. Nu groeit echter zowel het business al leisure segment, en daarom zulen hotelrestaurants ook meer business krijgen.’

In onderstaande grafiek kunt u de veranderingen in omzet van de afgelopen vijf jaar (2009-2013) bekijken.


Van welke consumentengroepen moeten we het hebben?

Terugkerende gasten zijn altijd een belangrijk onderdeel in foodservice. Gezien de competitiviteit van de markt vandaag de dag, wordt het steeds belangrijker voor bedrijven om elke gast zo’n complete ervaring te geven dat ze overtuigd zijn en terugkomen.

‘Uit onderzoek blijkt dat het managen van consumentenloyaliteit veel moeilijker is geworden dan twee jaar geleden’, aldus de NRA. Maar belangrijk is het wel: terugkerende klanten zijn goed voor 71 procent van de omzet bij QSR’s, voor 68 procent van de omzet bij fast-casual, voor 64 procent van de omzet bij casual dining, voor 63 procent van de omzet bij family-dining en voor 51 procent van de omzet bij fine-dining.

Met andere woorden: deze consumenten zijn cruciaal voor het succes en het voortbestaan van bedrijven in de foodservicesector.
 

De NRA signaleert drie types frequente restaurantbezoekers:

  • Frequente fullservice gasten
    ‘Deze gasten eten gemiddeld gesproken meer dan een keer per week een maaltijd in een restaurant waar ze voor gaan zitten en bediend worden door een ober.
  • Frequente QSR-gasten
    ‘Deze gasten  kopen gemiddeld vaker dan een keer per week een snack of maaltijd van een QSR of afhaalstation.
  • Frequente off-premises gasten
    ‘Deze gast koopt gemiddeld een keer per week een maaltijd van een restaurant, carry-out of thuisbezorgrestaurant. Ze eten het vervolgens thuis op.’

Duidelijk mag zijn dat elk van deze groepen zwaar leunt op de foodservice industrie in hun dagelijks leven. Daarom is het zo belangrijk voor spelers in de markt om te weten hoe ze deze klanten kunnen bereiken, wat hun voorkeuren zijn, wat ze lekker vinden en met name: wat motiveert hen om voor een bepaalde outlet te kiezen boven een ander?
 

Waarom kiezen frequente bezoekers om buiten de deur te eten:

  • Sociale redenen: socializen met vrienden

  • Geniet-factor: het is leuk om buiten de deur te eten (dit zeggen de frequente bezoekers veel vaker dan andere gasten)

  • Eten dat je thuis niet maakt, of dat thuis niet de smaaksensatie heeft die het in een restaurant heeft

71 procent van de frequente fullservice-restaurantbezoekers zien restaurants als een ‘essentieel onderdeel’ van hun leefstijl. Van het algemeen publiek gaf maar 45 procent dit antwoord. Ook frequente buitenshuis-eters (64 procent) en QSR-bezoekers (60 procent) zeiden dit veel meer dan het algemene publiek.

Waarom eet men waar?

Het is belangrijk om te weten waarom consumenten beslissingen maken om ergens te eten. Het vraagt een andere aanpak. Maar dit verschilt per segment. NRA heeft een overzichtelijk schema gemaakt waarin de Amerikaanse consument is ‘ontleed’ wat betreft de dingen die hem beïnvloeden voordat hij een keuze maakt waar hij eet, per segment. Bekijk het schema hieronder voor alle informatie. 


Wat doet het Fullservice segment in 2013?

Het Fullservice segment gaat volgens de NRA groeien in 2013. Ze verwachten een groei van 2.9 procent ten opzichte van 2012. Daar is wel een kanttekening bij: wanneer de inflatiecorrectie er van af getrokken wordt, blijft er slechts een marginale groei van 0.2 procent over. Dat is nog minder dan de werkelijke (inflatie-gecorrigeerde groei) in 2012 van 0.4 procent.
 

Wat deed 2012?

Meer dan driekwart van de Fullservice ondernemers zegt dat de omstandigheden voor ondernemers in 2012 ‘redelijk’ tot ‘slecht’ waren. Wanneer ze echter naar hun eigen onderneming kijken, zegt meer dan een derde van hen dat de omstandigheden voor hen ‘goed’ waren in 2012. Opvallend is dat Fine-Dining ondernemers dit antwoord vaker gaven dan Casual Dining en Family Dining ondernemers. 28 procent van de Fine Dining  ondernemers zegt dat de winst in 2012 hoger was dan het jaar daarvoor, tegenover 32 procent bij Casual Dining en 32 procent bij Family Dining.
 

Concurrentie

De helft van de Family Dining en Casual Dining ondernemers zegt dat de competitie met QSR’s en Fast Casual flink is toegenomen in 2012. Ze zien de concurrentie als heftiger dan in 2011
 

Service

Uit onderzoek van NRA blijkt dat ‘goede service’ nog steeds aan de top staat van consumenteneisen. ‘Goede service, waarde en een fijne atmosfeer blijven de belangrijkste factoren bij het kiezen van een restaurant. Omdat alle restaurants hiernaar proberen te streven, is het belangrijk om je te onderscheiden van de competitie in je service en eten.

Zie hieronder een compleet schema van de NRA waarin weergegeven wordt wat consumenten aantrekt in een fullservice restaurant.


Wat doet het Limited Service Restaurant in 2013?

Ook bij de Limited Service Restaurants (QSR’s en Fast Casual) is groei in 2013, hoewel de groei minder is dan in 2012. In 2013 komt de groei uit om 4.6 procent (1.5 procent inflatie gecorrigeerd). In 2012 was er nog 2.2 procent echte groei.
 

Wat deed 2012?

52 procent van de QSR’s zegt dat de omzet in 2012 beter was dan in 2011. 20 procent zegt dat de omzet lager was. Bij Fast Casual liggen deze cijfers respectievelijk op 56 procent en 18 procent.

Als het gaat om de winstgevendheid, zegt 37 procent van de QSR’s dat het minder goed ging in 2012 dan in 2011. 35 procent van de QSR’s zegt dat het beter ging. Bij Fast Casual zijn ze positiever, 44 procent zegt dat de winstgevendheid is gestegen, tegenover 21 procent die zegt dat de winstgevendheid is gedaald. De verschillende antwoorden van  QSR’s en Fast Casual Restaurants met betrekking tot winstgevendheid zijn opvallend, omdat hun antwoorden qua omzet weinig verschillen.
 

Wat is belangrijk bij Limited Service Restaurants?

Ook bij dit segment zijn waarde en service het meest belangrijk in de ogen van de consument. Daarnaast zegt negen van de tien ondervraagden (in alle leeftijdsgroepen) dat ze het ook belangrijk vinden dat een paar van hun favoriete items op de kaart staat. Tegelijkertijd zegt 47 procent van de volwassenen dat het ook belangrijk is om items op de kaart te hebben staan die ze nog niet eerder hebben gegeten.

De consument vraagt dus zowel om herkenning als vernieuwing. Geen makkelijke opdracht voor de spelers in het Limited Service Segment.  Daarnaast vraagt drie van de vier volwassenen (waarvan 80 procent vrouw) om meer gezonde items). Vrouwen zijn ook geïnteresseerder in lokaal eten.

Bekijk hieronder ook het schema van NRA waarin een helder overzicht wordt gegeven van wat de consument wil, uitgesplitst per categorie, leeftijd en geslacht.

 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!