Consumenten gaan anders denken over food

De werkelijkheid beschouwd door de ondernemingen in Horeca of Foodretail en de werkelijkheid van consumenten liggen ver uit elkaar. In tegenstelling tot ondernemingen, denkt de consument namelijk helemaal niet in kanalen. Hij handelt vanuit zijn behoefte en zoekt daar dan zo pragmatisch mogelijk een oplossing voor. Hij zal gemakkelijk meteen om de hoek een duur flesje cola kopen als hij trek heeft; terwijl hij met drie minuten lopen diezelfde cola de helft goedkoper had kunnen krijgen. Dat gebeurt echter ook omgekeerd. Dat blijkt uit de nieuwe FoodShopper Monitor.

Dit artikel is alleen voor onze leden beschikbaar, omdat het belangrijke conclusies uit de FoodShopper Monitor bevat. Voor niet-leden hebben wij uit de FoodShopper Monitor alleen de internationale paragrafen beschikbaar gesteld.

20 april 2013 - De consument kan juist even snel voor zijn gemaksconsumpties naar de supermarkt gaan in plaats van naar een pompshop of bedrijfsrestaurant.

Het lijkt er ook op dat de traditionele kanaalconcepten zoals de klassieke horeca of de traditionele supermarkt aan het eind van hun levenscyclus zijn. Dat wordt versterkt door het koopgedrag van jongeren en tweeverdieners.

In de VS heeft dat al geleid tot vele hybride concepten, een tussenvorm van retail en horeca. In de komende jaren zullen die groeien, ook in Nederland. Diezelfde jongeren gebruiken hun smartphones in toenemende mate bij het selecteren en kopen van hun foodconsumpties, ook buitenshuis. (Een voorbeeld van een hybride concept is Eataly. Klik hier om naar een fsin-artikel te gaan over deze zaak).

 

Gemaksconsument krijgt meer keuzemogelijkheden

De gemaksconsument is nu al goed voor 40,8% van de totale bestedingen in voedings- en genotmiddelen. En dat percentage stijgt. Het schuldgevoel, dat zo kenmerkend was voor de Nederlander als hij iets consumeert dat hij niet zelf heeft gemaakt, wordt snel kleiner. De crisis heeft dit proces wat vertraagd, maar de consument wil wel degelijk gemak. Mits het maar niet te duur is, gezond genoeg blijkt te zijn en vooral ook handig in gebruik. In dit model valt onder de noemer gemak alles wat vrijwel consumptiegereed door de leveranciers is gemaakt. Ook snoep, broodjes, diepvriesproducten, eenpersoons toetjes etc.

 

Onze analyses en conclusies:

  • Gemak voor thuis is voor de consument het allerbelangrijkst en dus het meest gekocht. De supermarkt is het kanaal waar dit het meest logisch is voor de consument. Maar ook restaurants met take home-assortimenten winnen terrein.
  • Gemak voor onderweg groeit al veel langer. Consumenten willen reizen en consumeren combineren.
  • Het alternatief voor thuis koken wordt ook gevonden in cateringlocaties en allerlei restaurants waar de prijs niet al te hoog is.
  • De prijs van een menu is de belangrijkste drempel voor de groei van het functionele eten buiten de deur. Een menu onder de 10 euro zal de consumptie buitenshuis enorm laten groeien, zo laten ervaringscijfers uit de VS zien.
  • Vrijwel alle consumentengroepen zijn ‘in’ voor meer gemak. Gezinnen en ouderen het minst. Alleengaanden, jongeren en tweeverdieners het meest.
  • De supermarkt is het kanaal dat het meest populair is voor de aankoop van gemaksproducten. Vooral vanwege de aantrekkelijke prijs.
  • Speciaalzaken verkopen wel gemak, maar de consument vindt die plek nog niet echt logisch om daar je gemaksaankopen te doen.
  • Ook de Klassieke horeca is niet populair als het gaat om de aankoop van gemaksvoedsel.
  • Dat is wel het geval bij de to go-formules en fastservice restaurants.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!