Monitor: 12 veranderingen voor komende jaren

Wanneer het consumentenvertrouwen weer positief wordt, zullen consumenten massaal buiten de deur gaan consumeren. Tegelijkertijd gaan ze meer geld uitgeven aan gemaksproducten voor thuis. Dit is een van de verwachtingen die we hebben voor de komende jaren. In onze FoodShopper Monitor bekijken we de wereld van eten en drinken vanuit consumentenperspectief en daaruit vloeien nog meer verwachtingen voor de komende jaren. Lees ze hier.

20 april 2013 - In de FoodShopper Monitor bekijken we de wereld van eten en drinken primair vanuit consumentenperspectief. We baseren ons daarbij op het foodshopperonderzoek zoals dat uit de consumentenpanels van GfK komt. Die bron vormt niet alleen de basis van dit rapport. We hebben ook gekeken naar consumententrends uit het buitenland. Vooral die uit de VS en Groot Brittannië, omdat dit toch de landen zijn die op ons voor liggen. De belangrijkste veranderingen voor de komende vijf jaar vatten we hieronder samen.

  1. Als het consumentenvertrouwen weer positief wordt, gaan consumenten massaal buitenshuis consumeren en meer geld uitgeven aan gemaksproducten voor thuis.
     
  2. Consumenten zoeken steeds vaker merkrestaurants. Aan de ene kant omdat ze dan weten dat ze waar voor hun geld krijgen. Aan de andere kant omdat die restaurants het meest vernieuwend en verrassend zijn.
     
  3. Sterke merken zullen in Foodservice een steeds grotere rol spelen. Maar die merken zijn niet altijd van leveranciers.
     
  4. Sterke merken en concepten worden nog sterker. Restaurants zonder formule of duidelijk concept krijgen het moeilijker. 
     
  5. Restaurants waar je alleen kunt dineren raken uit de gratie.
     
  6. De opmars van de smartphone betekent de grootste verandering binnen Foodservice en kan de reputatie van restaurants maken en breken.
     
  7. De smartphone en de verdergaande digitale transparantie zal een prijsdrukkend effect hebben.
     
  8. Op gebied van assortimenten gaat nog veel veranderen. Fruit, brood, salades, soepen, sapjes, koffie, thee en vegetarische gerechten gaan terrein winnen.
     
  9. Er komt een herschikking van succesvolle locaties.
     
  10. Het gedrag van jongeren zal Foodservice fundamenteel veranderen. Jongeren zoeken en selecteren pragmatisch. Ze zijn veeleisend, maar wel bereid om hun voedingsmiddelen in gemak buiten de deur te zoeken.
     
  11. Consumenten willen dat ze zich kunnen bemoeien met de samenstelling van hun gerecht. Iets kant-en-klaars kopen wordt minder populair.
     
  12. Uit eten gaan op 'rare' plekken wordt in toenemende mate populair. De huiskamerrestaurants, uit eten bij Ikea of Intratuin, uitgaan in pop-up-restaurants, de groei van all-in-festivals, laten koken bij je thuis en al je vrienden uitnodigen, met elkaar in het park eten, enzovoort.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!