Monitor: Kansen voor catering bij het ontbijt

Veel bedrijfsrestaurants houden vast aan de traditionele lunchopenstelling. Maar catering moet meer gebruik maken van een ander eetmoment van de dag; het ontbijt, zo blijkt uit de FoodShopper Monitor. De klanten van de toekomst (jongeren), hebben nog veel meer suggesties voor cateringondernemers.

20 april 2013 - Veruit de meeste consumenten gebruiken iets binnen Catering rondom de lunch. Nog steeds zien we dat relatief veel bedrijfsrestaurants vasthouden aan de traditionele lunchopenstelling. Maar...

  • De toename van de foodcourts en de toenemende vraag naar maatwerk en meer variatie binnen Catering bieden kansen.
  • Een restaurant moet op elk moment van de dag interessant zijn voor consumenten. Ook voor het bijpraatmoment met een collega, het checken van je mail, het lezen van een krant, het maken van afspraken met een klant enzovoort.
  • Consumenten denken niet meer in vaste eetmomenten, maar consumeren steeds vaker tussendoor. Ook daar liggen kansen voor cateraars.
  • Ontbijt is een groeimarkt en binnen Catering nog een sterk ondervertegenwoordigd eetmoment. 
  • Er liggen groeimogelijkheden voor cateraars en opdrachtgevers als ze buiten de geijkte eetmomenten denken en durven denken in nieuwe patronen. En dan moet het restaurant zich als een kameleon kunnen aanpassen aan de sfeer die bij het moment van de dag (of week) past.


GfK deed onderzoek naar de mening van de klanten van de toekomst (jongeren dus), over de verschillende kanalen. Gevraagd naar wat ze zouden doen als ze zelf directeur van een cateringorganisatie waren en meer jongeren als klant zouden willen trekken, werden onder andere de volgende suggesties gegeven:

  • Gratis wifi in schoolkantines en aanbiedingen bekendmaken via social media of via een app.
  • Gezellige inrichting, meer van deze tijd.
  • Muziek draaien.
  • Verschillende foodcorners creëren met halal eten, snacks, salades, brood en fruitbar.
  • Naast snacks ook verse en mooie producten aanbieden voor een lage prijs.
  • Werken met kortingsacties.
  • Verse sandwiches bereiden, terwijl de klant wacht. 
  • Verschillende ingrediënten aanbieden, waarmee jongeren zelf hun broodje kunnen samenstellen.
  • Hipper worden, en spontaan iets anders kunnen bereiden.
  • Snelle service met verse en gevarieerde producten die aanspreken (burgers, wraps, salades).

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!