Volop nieuwe mogelijkheden in gemak

Consumenten zijn nog altijd bereid om geld uit te geven en met name bij de jongerendoelgroep liggen voor gemak volop mogelijkheden.We maken onderscheid in twee groepen consumentengedrag: de functionele consument en de uitgaansconsument. Ook binnen Gemak zijn deze twee consumentengroepen zichtbaar en beide hanteren ze andere uitgangspunten. 

20 april 2013 - Zoals gezegd verwachten de functionele consument en de uitgaansconsument allebei iets anders van gemak. We geven hieronder schematisch weer wie wat verwacht.

 

Functionele consument wil voordeel:

  • Niet te duur
  • Verwachtingen vervuld of overtroffen
  • Plek en gerecht moeten 'leuk' zijn
  • Betrokkenheid bij selectie en 'voordeelgevoel'
  • Toegankelijkheid
     

Uitgaansconsument verwacht meer:

  • Echt verwend worden
  • Voordeeltjes krijgen
  • Sfeer en service op het lijf geschreven
  • Met groot plezier terug kunnen kijken
  • Leuk en verrassend
     

Gezond en variatie belangrijk in assortiment

Het aanbod van producten binnen Gemak ontwikkelt zich voortdurend. Het FSIN signaleert de volgende trends in producten binnen Gemak die de consument over de streep moeten trekken:

  1. Aandacht voor bio en real food (nog klein, maar groeiend)
  2. Salades
  3. Gezondheid
  4. Brood, sapjes, koffie
  5. Licht vlees of vegetarisch
  6. Zelf selecteren

 

Kansen voor Gemak: consumenten mee laten doen

Vrijwel alle soorten consumenten staan open voor ‘Gemak’. Maar ze willen zich betrokken voelen. Dat kan door de digitalisering (smartphone), maar zeker ook door de consument zelf te laten kiezen. Innovaties vanuit de VS bieden leerstof voor toekomstige 
groeikansen. Wat kunnen we verwachten?

  • Alles weten over een product, transparantie over ingrediënten en herkomst van een product en bereidingswijze.
  • Verhalen rond een product (lokale teelt, authentiek recept).
  • Ook in Gemak veel meer versbeleving brengen.
  • Buitenlandse keukens als hip presenteren.
  • Ruimte voor innovaties in het drankensegement. Sapsoorten, waters en hippe drankjes.
  • Hybride concepten worden populairder: foodservice en retail smelten langzaam samen.
  • De plekken waar je koopt en waar je consumeert, zullen vaker verschillen.
  • Goedkope menu’s winnen terrein.
     

Volop kansen voor Gemak volgens jongeren

GfK vroeg jongeren wat zij zouden veranderen als ze directeur zouden zijn van een gemakswinkel of kiosk. Hier volgt een greep uit de reacties:

  • Specials met social media.
  • Gezonde, verse en goedkope producten aanbieden.
  • Ruime openingstijden (24/7), dichtbij school/universiteit. Lage, studentvriendelijke prijzen.
  • Betalen metje smartphone.
  • Grote diversiteit aan producten, bekende merken.
  • Wifi, games en spaarmogelijkheden.
  • Meer snacks en jongerentijdschriften aanbieden.
  • Goedkoop fruit en smoothies verkopen.
  • Aantrekkelijke inrichting die je een warm gevoel geeft, loungebanken.
  • Speciale acties, gericht op jongeren.

 


Dit zijn in een notendop de hoofdpunten uit het hoofdstuk 'Gemak' van de FoodShopper Monitor.  Uiteraard vindt u in de monitor zelf nog veel meer verwachtingen, cijfers en outlooks.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!