Alles draait om verscheidenheid

Foodservice operators zouden een nieuwe koers moeten inslaan, stellen de retail- en foodservice- analisten van het wereldwijd actieve bureau Planet Retail. Veel foodservice- bedrijven richtten de afgelopen jaren de focus vooral op innovatie van zowel producten als outlets. Om de aandacht van consumenten vast te blijven houden is het cruciaal om verscheidenheid in het assortiment aan te brengen en nieuwe dagdelen te veroveren.

14 mei 2013 - Dit artikel is een toevoeging bij het hoofdstuk 'internationaal' uit de beleidsmonitor van 2013/2014. Dit artikel is dan ook enkel voor leden te lezen (op de volgende pagina). Leden kunnen inloggen om dit artikel te zien en dan klikken op 'volgende'.


Bedrijven die het lef en de visie bezitten om op veranderende consumentenbehoeftes in te spelen, kunnen zich ontpoppen tot marktleider. Tenminste, zolang ze bij het uitbreiden van hun productaanbod hun unique selling points goed in het oog houden, stelt Planet Retail. 
Het bureau maakte een top 20 van global Foodservice spelers. De top 5 opereert ook in Nederland. Koploper in omzet is McDonald’s , gevolgd door Yum! (o.a. KFC, Pizza Hut en Taco Bell), Subway, Burger King en Starbucks. In aantal outlets blijkt McDonald’s overigens pas de nummer 3, na Yum! en Subway.
 

De top 5 blijft goed inspelen op veranderende consumentenbehoeftes. Wat leren we van deze bedrijven?

1. Differentiatie

De meeste Foodservice operators in de top 5 introduceren nieuwe producten - of zelfs hele nieuwe productgroepen! - om de aandacht van consumenten vast te houden.
Voor alle spelers in zowel quick service, fast casual als full service restaurants is het belangrijk gasten te blijven prikkelen. Bij een breder en gevarieerder aanbod kan een outlet de klantenkring uitbreiden en tegelijkertijd nieuwe dagdelen aanboren, zoals ontbijt, take away tussendoortjes of late night diner: een belangrijke groeistrategie.

voorbeelden van initiatieven uit de top 20:

  • Domino’s Pizza biedt in VS en UK een nieuwe selectie van pizza’s aan, voor mensen die liever ‘thuis uit eten’ gaan. Het gaat om gourmet pizza’s, waarbij consumenten ook wijn kunnen bestellen.
     
  • Subway introduceert ‘Grab & Go’-producten. Ze trekken daarmee klanten weg bij andere sectoren 
die ook gemaksvoedsel en voorverpakt eten verkopen.
     
  • Burger King ondervond veel last van zijn mannelijke imago. Rijkelijk laat, maar met volle inzet heeft 
het bedrijf de strategie veranderd. Om een nieuwe klantenkring (vrouwen en kinderen) te trekken 
werden veel nieuwe, gezonde menu’s geïntroduceerd.
     
  • Starbucks is bezig met de nieuwe tak ‘evolution fresh’ om zichzelf ook in de gezondheidsmarkt 
op de kaart te zetten. Tegelijkertijd introduceert de koffieketen een andere productgroep in het assortiment: energydrinks. Het bedrijf hoopt hiermee nieuwe markten aan te boren en de klantenkring flink uit te breiden.
     


2. Waar voor je geld 


Planet Retail ziet al enkele jaren in vele markten dat de consument aan het downtraden is in Foodservice. Van full service naar quick service of fast casual. Tussen die laatste twee ontstaat daardoor een nieuwe strijd: consumenten hebben het gevoel dat ze bij fast casual outlets meer waar voor hun geld krijgen (dat blijven consumenten belangrijk vinden!) en dat de producten van hogere kwaliteit zijn.

Om daartegen te vechten introduceren de quick servicerestaurants premium menu items. Fast casual reageert daarop met lagere prijzen en speciale ‘value for money’-aanbiedingen. 

 


3. Meer gezonde producten


Voor beide partijen groeit het belang om aandacht te vestigen op ‘gezonde’ items in het assortiment, omdat de consument gezonder en bewuster wil eten. Ze hebben nu eenmaal hun imago tegen zich: snel eten is vaak minder gezond. Grote ketens als McDonald’s introduceren daarom nu hun ‘favorits under 400 calories’. Maar ook Subway laat zich niet onbetuigd met een selectie van gerechten onder 500 kilocalorieën.

 

Conclusie

We concluderen samen met onze collega’s van Planet Retail:
‘Alleen de bedrijven die het in zich hebben om vlot te reageren op de veranderende consumentenbehoeften en op nieuwe marktomstandigheden, zullen blijven bloeien en zichzelf als marktleiders neerzetten.’
Hoe meer deze grote spelers aan het innoveren zijn, hoe moeilijker het voor kleine formules wordt om de nieuwe trends te implementeren en marktaandeel weg te snoepen van de ‘grote jongens’.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!