Prijs blijft leading voor grossiers

Volumes, omzetten en marges blijven onder druk staan voor grossiers. We naderen een keerpunt. De grossier van de toekomst moet verstand hebben van formules en concepten bouwen en moet zich specialiseren. Prijs blijft echter leading. Dat blijkt uit de analyses van de Beleidsmonitor 2014.

13 oktober 2013 - Dit artikel is alleen voor leden toegankelijk. Leden kunnen na ingelogd te zijn op de volgende pagina verder lezen.


Uit de Beleidsmonitor blijkt dat de grossier van de toekomst een logistieke perfectionist met servicecomponenten is. Te veel grossiers rijden nu nog met dunne stromen naar teveel locaties. Dat is te duur. Het verlagen van inkoop- en operationele kosten is dan ook voor alle grossiers prioriteit nummer 1.

Uit de analyses van de Beleidsmonitor blijkt ook dat kleine grossiers moeten kiezen. De druk op de inkoopprijzen tast het bestaansrecht van kleine grossiers aan. Alleen specialisatie en ultieme service kan een deel van hen bestaansrecht garanderen.

Het bestaansrecht van grossiers wordt het negatiefst beïnvloed door de prijsafstand met foodretail, die nog veel te hoog is. Daarentegen zijn kostenbeheersing, debiteurenbeleid en private label dingen die continuïteit waarborgen. Deze drie issues staan dan ook hoog op de agenda van de grossier voor 2014.

Meer cijfers en grafieken die deze informatie ondersteunen vindt u in de Beleidsmonitor, en bij het gedeelte van FSIN-insightsmodule over grossiers. 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!