De foodservicesector is de laatste jaren in snel tempo ontwikkeld. De komst van sociale media en andere technologische ontwikkelingen dwongen ondernemers om te innoveren en concepten opnieuw door te denken. Deze ontwikkelingen gaan in recordtempo door en dat heeft zijn invloed op de restaurantindustrie anno 2020. Een nieuw design, nieuwe menu’s en bovenal: een andere consument.
De restaurantindustrie van 2020
30 oktober 2013 - Collega’s van Nations Restaurant News, een Amerikaans magazine voor de restaurantindustrie schreven een drieluik over de restaurantindustrie van de toekomst. Het design in 2020, het menu in 2020 en de consument in 2020. De meest opvallende punten uit het rapport gebruiken we als leidraad bij dit artikel.
Restaurant designtrends tot 2020
Chique fastfood
De laatste jaren zien we een begin van de hervorming van traditionele Quick Service Restaurants (QSR’s). De plastic look die vandaag de dag nog veel heerst, wordt steeds meer vervangen voor chique looks. De nieuwe units die Wendy’s en Burger King en ook McDonalds neerzetten, komen al steeds meer in deze richting.
Oplaadpunt
Tegenwoordig heeft iedereen een tablet of smartphone. Van foodservice outlets in de breedste zin van het woord wordt verwacht dat ze daarop inspelen. Denk aan stekkerdozen op tafelhoogte, aan de bar en usb-poorten of kaartlezers.
Dineren in de keuken
De scheiding tussen de keuken en tafels komt te vervallen. Sommige full-service restaurants zullen een ‘diner in de keuken’ aanbieden. Steeds meer concepten zoeken naar manieren om de consument dichterbij de keuken te krijgen.
Vrijheid binnen keten
Tot nog toe leggen ketenrestaurants veel nadruk op consistentie qua uiterlijk. Elk McDonald’s restaurant ziet er hetzelfde uit. Maar ‘lokaal’ krijgt steeds meer ruimte. Op de muren hangt kunst uit de streek, en er is plek voor de architectuur van de regio, bijvoorbeeld door gebruik van een oude brandweerkazerne als restaurant.
Even offline
Hoe harder de online-trend de wereld veroverd, hoe meer behoefte er komt aan de tegentrend: plekken waar je even ‘offline’ kunt zijn. Weg van tv-schermen, tablets en het gehaaste van de online wereld. Er komen meer gasten die af en toe eens willen ‘uitpluggen’ en samen met familie of vrienden een rustige plek zoeken. ‘Wie weet wordt een stoel ver van technologische snufjes wel de luxe die nu de plekken naast stopcontacten en wifi vandaag de dag zijn’, aldus Nations Restaurant News.
Dagdelen benutten
In plaats van 1 design dat goed is voor elk moment van de dag en iedere gast, komt er meer flexibiliteit. Verplaatsbare muren, technologie en meubels zorgen ervoor dat een interieur optimaal benut kan worden per situatie en dagdeel.
Robot-ober
We zien het al in onze smartphones: stemherkenningssoftware wordt steeds beter. Personeel bij de drive-thru kan over een tijd worden vervangen door deze software. Binnen 20 jaar moet de software zo goed ontwikkeld zijn dat het niet alleen verschillende talen moeiteloos herkent, maar ook de verschillende dialecten daarin.
De consument uit 2020
Over ruim zes jaar zijn de Millennials en de Baby Boomers nog steeds de twee meest invloedrijke consumentengroepen. Ze zijn wat ouder geworden en zijn heel verschillend.
Millennials in 2020
- Geboren tussen 1982 en 2001
- Steeds multi-ethnischer
- Werkt full-time
- Woont in een grote stad
- Eet twee keer per week buiten de deur
- 1 auto
- Is een door de wol geverfde ‘recessie-overlever’; houdt van aanbiedingen, coupons en deals, maar stopt niet helemaal met buiten de deur eten
- Vrouwen besluiten in eerste instantie waar er gegeten wordt
Baby Boomers in 2020
- Geboren tussen 1946 en 1964
- Heeft geld om uit eten te gaan
- Leeft vaker alleen
- Actief bezig met kleinkinderen
- Eet vier keer per week buiten de deur
- Eet graag ergens anders; houdt van socializen in restaurants
- Houdt buiten de deur niet van drukke onrustige eetgelegenheden met veel tv’s
- 65-74-jarigen geven het meest uit wanneer ze buitenshuis lunchen (vaak full-service)
Lees hier meer over de verschillende leeftijdsgroepen consumenten.
Het menu in 2020
Menu-apps
Restaurantbezoekers zijn helemaal gewend aan het gebruik van apps voor alle dingen in hun leven. De smartphone en tablet-markt wordt steeds groter en bezoekers verwachten dat ze kunnen bestellen en betalen via hun eigen device. Bij de menukaart moet ook voedingsinformatie gemeld worden. En een tik op het scherm moet de volgorde veranderen; bijvoorbeeld sorteren van goedkoop naar duur, of naar voedingswaarde, categorie (bijvoorbeeld voor-/hoofd-/na-/bijgerecht
Keuzevrijheid
Zoals we al eerder berichtten, is keuzevrijheid hip. Consumenten willen het gevoel van keuzevrijheid hebben, ook al is die in werkelijkheid beperkt. Veel chefs geven het idee van 1 groot item met bijgerechten op en omarmen het ‘a la carte’-idee.
Kosten doorberekenen
Grondstofprijzen fluctueren. Wanneer papieren menu’s verdwijnen, kunnen restaurants hun prijzen dagelijks (of zelfs uurlijks) bijstellen als ze willen.
Informeren
Bij beschrijving van een maaltijd in het menu, hoef je maar met je vinger te swipen en er komt meer informatie over de achtergrond van het product. Bij welke boer komt de kaas vandaan? Welke ingrediënten komen uit de streek?