‘Service, value en co-creation’

Foodservice moet klantverwachtingen overtreffen en kan nog enorme stappen zetten, stelde Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava. Doelstelling nummer één in 2014 is wat hem betreft dan ook (het verbeteren van die) service. Op twee staat value en op drie – ‘eveneens een randvoorwaarde’ - co-creation. 

15 januari 2014 - FSIN zoomde tijdens het Brunchcongres onder leiding van FSIN-bestuurslid Henri Froeling (en ceo van Bakerstreet) in op het thema Food & Service 3.0. FSIN-voorzitter Frederik Masselink trapte af met een blik op de ontwikkelingen op de wereld(food)markt. ‘Alle economische seinen staan op groen. Daar zitten wel een paar ‘maren’ aan. Een daarvan is de vraag of we de consument nu met z’n allen echt centraal gaan stellen?’

 

Innovatie

Na vijf jaar crisis staat de branche voor de taak zichzelf opnieuw uit te vinden. ‘De nieuwe werkelijkheid biedt echter volop kansen voor innovatie’, aldus Grievink. Onder de noemer ‘Keerpunten en kansen in 2014’ schetste hij de belangrijkste trends in de foodservicebranche.

Food is hip

Food is hip en is steeds vaker onderwerp van gesprek, in positieve maar ook in negatieve zin. Denk aan de kookprogramma’s op tv, maar ook aan (recente) voedselschandalen en de berichtgeving daarover. Tv-programma’s en media hebben daarmee een belangrijke invloed op het consumptiegedrag (thuis en) buitenshuis. Dat geldt ook voor andere krachten, zoals technische (en product)innovaties, de economie en (vooral) de perceptie daarvan. Want, wat is de invloed van de crisis op het consumptiegedrag in 2014?

Thuis uit eten

Er gaat meer geld naar sparen, wonen én eten thuis. Consumenten willen meer thuis gaan koken, laat GfK-onderzoek zien. Foodshoppers maken een bewustere keuze ten aanzien van eten en drinken en verwachten ook dit jaar op hun fooduitgaven te bezuinigen, zowel buitenshuis, onderweg als thuis. Supermarkten – ‘tot nu toe zijn ze slapend rijk geworden’ - ondervonden dat afgelopen kerst, toen er voor het eerst minder werd omgezet in deze feestmaand. Aanbiedingen blijven in alle foodkanalen belangrijk.

 

Mannen actiever

Wie is die consument eigenlijk, in welke supermarkt doet hij boodschappen en welk foodservicekanaal frequenteert hij? Mannen blijken ‘actiever’ in foodservice dan vrouwen. Mannen bezoeken vaker het bedrijfsrestaurant, vrouw eten of drinken vaker iets in de retailhoreca. Dat geldt ook voor AH-klanten, zij zijn relatief sterk vertegenwoordigd in catering, retailhoreca en on the move, terwijl uit nieuwe crossings van GfK blijkt dat de McDonalds-klant ook regelmatig Hema en La Place bezoekt.

 

Kansen

Grievink daagde de leden uit. Natuurlijk zijn consumenten die vaker thuis willen eten een bedreiging. ‘Tenzij jullie je daar als foodservicebedrijven mee gaan bemoeien! Waarom speelt de horeca daar niet meer op in? Foodservice moet leren en durven om keuzes te maken. Kijk naar de Verenigde Staten, je ziet gewoon welke veranderingen onze kant op komen. Belangrijke randvoorwaarden daarbij: bied real food, real prices en real service, be really involved en produce real. Er is behoefte aan echt eten. Dat biedt kansen voor onze sector om daarop in te spelen.’  

De complete presentatie van Jan-Willem Grievink is alleen voor leden te downloaden. Klik hier om naar de presentatie te gaan.

 

Slides: FoodService Instituut Nederland

Foto's: Klik!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!