‘Met een maatwerkconcept alleen ben je er niet’

Food & beverage op (muziek)festivals en evenementen wordt steeds belangrijker. Bezoekers verwachten iedere keer opnieuw verrassing, innovatie en nieuwe concepten. Hans Kuipers van Loc7000, jaarlijks betrokken bij meer dan honderd evenementen, weet dat als geen ander. Hij is onder meer verantwoordelijk voor food & beverage op Lowlands (55.000 bezoekers).

15 januari 2014 - Lowlands staat al jaren bekend om zijn trendsettende concepten als het gaat om Food & Beverage. ‘Wil je weten wat de nieuwe foodtrends gaan worden, dan moet je op Lowlands gaan kijken’, zo valt al jaren in de branche te beluisteren. Verantwoordelijk daarvoor is Hans Kuipers. Op het FSIN Brunchcongres, dat in het teken staat van Food & Service 3.0, vertelt hij wat daar zoal bij komt kijken.

 

Analyse doelgroep

Eventcatering is maatwerk. ‘Vindt het festival buiten of binnen plaats, hoe ziet het terrein eruit, wat voor muziek is er, wat zijn de openings- en sluitingstijden, is het festival een of meerdere dagen, hoeveel eetmomenten zijn er en wie komen er.’ Vooral een analyse van de doelgroep is belangrijk’, stelt Kuipers tijdens het congres. Man/vrouw, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen zijn belangrijke indicatoren voor de gemiddelde besteding tijdens het festivalbezoek. Kuipers ziet het festivalbezoek iets teruglopen; liever drie, vier keer per jaar meerdere dagen naar een festival dan vijf, zes keer per jaar.  

 

'Ik heb mensen in de rij zien staan voor speciale steenovenpizza’s, terwijl ze zo terecht konden bij een bekend pizzamerk. Grote merken verliezen terrein.

 

Grote merken

Voor ieder evenement, uiteenlopend van Lowlands tot North Sea Jazz en van Zand tot de Libelle Zomerweek, ontwikkelt hij een nieuw concept. ‘Bezoekers van Lowlands houden van exotisch en zijn heel bewust met voeding bezig. Bij een dancefestival daarentegen gaat het meer om grab & go, terwijl we bij een hardrockfestival eerder een broodje Thüringer worst zullen aanbieden. Met maatwerk alleen ben je er nog niet. Bezoekers zoeken steeds iets nieuws. Ik heb mensen in de rij zien staan voor speciale steenovenpizza’s, terwijl ze zo terecht konden bij een bekend pizzamerk. Grote merken verliezen terrein.’

 

Authentiek

Belangrijk voor het succes van een concept is een passende inrichting van de unit en goed gekwalificeerd en vriendelijk personeel. Trends die het goed doen zijn, authentiek, ambachtelijk, vers en frontcooking. Dat geldt ook voor duurzaamheid, bio, diervriendelijk en fair trade. In opmars zijn food sharing, vegetarische en barbecueconcepten. Deze trends wil hij uitwerken voor Lowlands 2014. Dat geldt ook een nieuw wereldkeukenconcept, een stoofpottenconcept, een prijsvriendelijk gaarkeukenconcept en een Italiaans restaurant op water.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!