‘Behandel de jonge generatie anders dan de oude’

Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, geeft de FSIN-leden tijdens het Brunchcongres een college over de belangrijkste generatieverschillen en ‘Ondernemen met de nieuwe generatie’. De voorbeelden zijn voor velen herkenbaar en leiden soms tot grote hilariteit. 

15 januari 2014 - Weggeman signaleert dat veel (foodservice)bedrijven moeite hebben om de jonge generatie - hij spreekt ook wel van de nieuwe generatie of de netwerkgeneratie (1985-2000) - aan zich te binden en om hen te boeien, terwijl die generatie zo veel kansen biedt.  

'Millenials hebben een sterke ‘bullshitindicator’

 

Protestgeneratie

De hoogleraar Innovatiemanagement aan de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences neemt zijn toehoorders mee van de stille generatie (1930-1945) naar de protestgeneratie (1945-1955) of wel de huidige regimebeheerders. ‘Zij bepalen zelf wat goed voor hen is. Drivers zijn macht, geld en status. Ze zijn trouw aan hun restaurant, stellen veranderingen niet op prijs zonder vooraf geïnformeerd te worden en houden van goed en exclusief, niet van goedkoop. Ze zijn niet geneigd te veranderen en laten daarmee kansen liggen.

 

 

 

Issue driven

Weggeman noemt de generatie X, de verloren generatie van 1955-1970, en de verwengeneratie (1970-1985), de watjes, om uit te komen bij de nieuwe generatie ofwel de millenials. Zij zijn niet links en niet rechts, maar issue gedreven. Ze zijn zeer goed in multitasking en communiceren 24/7 binnen vlottende netwerken. Ze kopen en verkopen verhalen en belevenissen. Gezondheid en transparantie zijn zeer belangrijk. Ze hebben een hekel aan reclame en hebben een sterke ‘bullshitindicator’. Het zijn slechts enkele kenmerken van deze groep.

 

‘Geef jonge mensen een moeilijke klus zonder te zeggen hoe ze die moeten klaren.’

 

Ondernemen met nieuwe generatie

Kenmerken van de new creative economy is onder andere het willen realiseren van een collectieve ambitie. Weggeman spreekt van een motivatie om mee te doen, ook wel flow. Geld en carrière tellen niet. De huidige generatie wil samenwerken op basis van gedeelde waarden. ‘Denk aan Apple. Ze willen zich thuis voelen. Er blij van worden. Een organisatie moet betekenisvol zijn, en is geen money maker. Dan komt de productiviteit vanzelf.’

Weggeman laat een filmpje zien, gemaakt door de medewerkers van Hutten Catering naar aanleiding van het 25-jarig jubileum. De passie en het plezier spatten er van af. ‘De jonge generatie heeft gevoel voor flow. Maak daarom in je managementstijl verschil tussen jongeren en ouderen. Niets is zo ongelijk als de gelijke behandeling van ongelijken.’

 

 

Op de vraag van dagvoorzitter Henri Froeling hoe Foodservice het morgen anders moet doen? ‘Geef jonge mensen een moeilijke klus zonder te zeggen hoe ze die moeten klaren.’ 

 

 

Foto's: Klik!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!