‘Maak innovatie tot prioriteit’

‘Innovatie draait om het voorblijven van de concurrentie. Het creëren van unieke aspecten die de concurrentie niet heeft en je klanten wel zoeken.’ Ellie Frost, voorheen Business Development Director voor de Jamie Oliver organisatie doet een boekje open over innovatie en het belang ervan. En het hoeft niet op de geitenwollensokken-manier!

26 februari 2014 - ‘Innovatie is veel meer dan nieuwe dingen doen of oude dingen in een nieuw jasje stoppen’, schrijft Frost in de FoodService Europe & Middle East. ‘Het is meer dan dat, en het is een essentieel middel voor onze bedrijven om te blijven ontwikkelen en groeien.’

Frost beschrijft in het artikel twee manieren van innovatie waar veel over gesproken wordt:

 

1. Evolutionaire innovatie

Het gaat hier om de extra stap vooruit; het verbeteren van je huidige systeem of producten

 

2. Revolutionaire innovatie

Het gaat hierbij om het doorvoeren van dramatische veranderingen die de onderneming transformeren, of het creëren van iets totaal nieuws.

 

Creativiteit

Voor de duidelijkheid: innovatie is volgens Frost iets anders dan creativiteit. ‘Innovatie is creativiteit die productief en effectief is en uiteindelijk ook winst oplevert’.

Volgens Frost wordt innovatie vaak gezien als iets onsystematisch en rommeligs. Zij schrijft daarentegen dat het juist systematisch aangepakt hoort te worden. Ze heeft een systematische weergave gegeven van een innovatieproces zoals het hoort te gaan (zie hieronder).

Sociale visie

Een vereiste voor innovatie is een sociale visie. Bedrijven zonder deze visie falen jammerlijk. Frost wijst op grote leiders met zo’n visie die hun bedrijven tot grote hoogten hebben gebracht. Bijvoorbeeld Chad-Meng Tans, de voorman van Google die zei dat hij de ‘voorwaarden voor wereldvrede’ in zijn leven wilden creëren. Leiders als Tan, maar ook Schultz van Starbucks gebruiken hun bedrijven als platform voor sociale veranderingen door te innoveren.

 

Cultuurverandering

Om innovatie de plek te geven die het binnen een bedrijf hoort te hebben, moet er vaak wel een cultuurswitch plaatsvinden. Een innovatieve cultuur moet je creëren, aldus Frost. Tips daarvoor heeft ze ook:

 

  • Introduceer een maandelijkse denkbox-meeting (onder werktijd!) en moedig iedereen in je organisatie aan om deze bij te wonen. De agenda moet je bewust breed houden en pas tijdens de meeting vaststellen.
  • Introduceer nieuwe manieren om feedback te krijgen van je klanten en je personeel. Zoek ook uit hoe ze naar je concurrent kijken
  • Ontwikkel een strategie en zorg dat iedereen binnen je organisatie die strategie kent en begrijpt wat het voor hen betekent.
    Voorbeelden: Bij Jamie Oliver ging het om het veranderen van de wereld door eten. Bij Microsoft ging het om het idee om op elk bureau in de wereld een computer neer te zetten.
  • Stel samen met je personeel bedrijfswaarden vast. Zorg dat je bedrijf ernaar handelt en dat je personeel begrijpt wat het betekent en welke impact die waarden hebben.
  • Creëer een holistische en inclusieve cultuur. Belangrijke initiatieven moeten door het hele bedrijf gecommuniceerd worden.  Je personeel moet tijd hebben om feedback te geven op deze initiatieven.
  • Zorg voor evaluatie. Elk project moet geëvalueerd worden; pas daarna ga je verder naar ‘the next big thing’.
  • Stuur je personeel langs de concurrent om ze te inspireren om creatiever te worden en laat ze reflecteren op wat ze zien. Stuur ze ook langs inspirerende plekken.
  • Ten slotte: maak innovatie leuk!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!