Foodservice op weg naar 2020: blurring in opmars

De komende tien jaar koopt de consument niet langer automatisch zijn boodschappen voor thuis in de supermarkt. En voor het eten buiten de deur gaat hij ook niet meer vanzelfsprekend naar een restaurant. De voortekenen zien we nu al, maar zowel consumenten als concepten in de Verenigde Staten (en in het Verenigd Koninkrijk) zijn al een fase verder. Willen we onze toekomst zien, dan moeten we daar goed kijken. Iets wat het FSIN al 11 jaar intensief doet. Wat gaat er de komende jaren veranderen? We analyseren het in de Foodshopper Monitor

15 mei 2014 - De grootste verandering in het consumentengedrag de komende jaren is dat dit gedrag meer hybride, meer een kruising van uiteenlopend shoppergedrag gaat worden. De consument gaat weg uit het veilige midden en gaat op zoek naar uitersten. Voor de alledaagse voedselconsumptie zijn quality discounters goed genoeg. Ze zijn efficiënt en bieden gezonde en goedkope producten. Op andere momenten zijn voedingsmiddelen onderdeel van de lifestyle van consumenten. Dan moet eten en drinken uniek zijn en waarde toevoegen aan hun identiteit. De bestaande Nederlandse foodconcepten lijken nog lang niet klaar voor deze veranderingen. 
 

In de FoodShopper Monitor gaan we in op de veranderingen tot 2020. Een aantal daarvan zetten we ook hier voor u op een rijtje:

  • Consumenten kopen eten en drinken afhankelijk van hun behoefte, het moment van de dag en op die locatie die op dat moment het meest logisch en relevant is. Dit effect noemen we ‘blurring’.
     
  • Bestaande businessconcepten krijgen nieuwe doelgroepen, gebaseerd op de behoeften van consumenten (afhankelijk van moment en plaats) en moeten op basis daarvan nieuwe producten en diensten aanbieden.
     
  • Dat betekent vooral dat formules en leveranciers hun oude denkpatronen moeten loslaten. Misschien is dat wel de grootste uitdaging voor de bestaande spelers binnen Foodservice en Foodretail.
     
  • Supermarkten en speciaalzaken moeten meer services en werkmethodes uit de horeca aanleren. en formules uit horeca, catering en gemak moeten meer diensten met retailkenmerken aanbieden. 

 

Op basis van deze veranderingen, filteren wij een verwachtingspatroon tot 2020:

  • De groei van de buitenshuisconsumptie komt in 2015 weer op gang
  • Tot 2020 kan Out of Home 15 procent groeien
  • Het foodretailkanaal gaat zich meer bemoeien met het foodservicekanaal
  • Grote steden en jongeren zijn aanjagers van nieuwe blurring trends
  • Formules en leveranciers moeten leren om multichannel te denken

Omdat nog niet alle signaleren op groen staan, komt de groei buitenshuis pas in 2015 weer op gang. De verwachting is dat buitenshuis in 2014 heel licht zal groeien. Met name het segment gezelligheid komt uit de dip. En verder zal in 2015 ook weer groei komen in het segment gemak. Maar in 2014 groeit vooral het ‘thuis uit eten'-segment en dat blijft ook in 2015 het geval. 

Deze informatie komt uit de Foodshopper Monitor, uit het hoofdstuk 'lessen voor de markt' en is alleen voor leden beschikbaar.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!