De tien lessen voor de totale foodserviceketen

In de nieuwe Foodshopper monitor kijken we naar de veranderende markt en trekken we lessen uit deze veranderingen voor spelers in de markt. Hier op de website zetten we tien van deze lessen uit de Monitor voor u op een rijtje. (dit artikel is alleen voor leden te lezen)

  • Betrek de consument bij je concept of product. geef hem niet alleen het gevoel dat hij belangrijk is, maar maak hem ook belangrijk. ga varen op de mening van de consument. Bouw een klantenpanel en vraag dat panel wat ze bijvoorbeeld van allerlei innovaties vinden en vraag hen ook wat zij zouden doen als ze het in jouw plaats voor het zeggen hadden.

     
  • Focus op prijs/waarde. Geef de consument meer voor zijn geld. Zoek naar mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren zonder de prijs te verhogen.

     
  • Werk met kleinere porties, lekkere vegetarische gerechten, fruit meer centraal in gerechten, geef de consument inspraak in het samenstel len van een gerecht.

     
  • Werk aan de gezondheid van je product. minder e-nummers, additieven en meer gezonde ingrediënten gebruiken.

     
  • Vertel het verhaal achter een product. over de oorsprong , productie- methode, ingrediënten, toepassingsmogelijkheden et cetera.

     
  • Ontzorgen is een van de belangrijkste succesfactoren voor de toekomst. de consument ontzorgen, maar ook de ondernemer of formulemanager ontzorgen.

     
  • Service toevoegen. Niet alleen het bestaande doen, maar je dienstverlening verbreden. Denk aan bezorgen of gratis diensten, zoals internet, krant of kookles. Extreme klantvriendelijkheid nastreven.

     
  • Leren denken vanuit de digitale technieken. Dat kunnen oudere generaties van nature niet zelf. Neem dus tieners in dienst en geef ze de vrijheid om te experimenteren.

     
  • Kruip in de huid van nieuwe doelgroepen en probeer hen te verrassen. verkoop niet alleen vanuit bestaande locaties maar zoek de consument op waar hij is. op straat, op het werk, in de auto, tijdens feestjes of vergaderingen.
    Zie in het onderstaande filmpje een mooi voorbeeld als het gaat om 'verrassen'.



     
  • Ga samenwerken met collega’s om allerlei diensten, die niet je primaire proces raken, gezamenlijk op te zetten. Huurcontracten, opleiding, stroom, interieur, personeelspoule, commodities inkopen et cetera. 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!