FSIN-directeur Grievink: ‘Klassieke horeca verdwijnt’

‘Bedrijven die denken dat alles wel weer zo zal worden als het vroeger was, wil ik graag uit de droom helpen. Mensen veranderen hun manier van leven en onderstrepen deze nieuwe levensstijl met andere manieren van eten en drinken.'

26 juni 2014 - Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut, trapte het jaarlijkse zomercongres in Putten af met een duidelijke boodschap. De titel van het congres luidde immers niet voor niets ‘Serving New Solutions’.


De 20-60 regel

Met name de klassieke horeca wees Grievink nadrukkelijk op de nieuwe werkelijkheid. Voor hen geldt de 20-60-20 regel. ‘Ongeveer 20 procent doet het heel erg goed, met 60 procent gaat het matig, de overige 20 procent staat op verlies. Het klassieke restaurant, maar ook de klassieke speciaalzaak en zelfs de klassieke supermarkt zullen verdwijnen. De grenzen vervagen - alles zal in de toekomst in elkaar overlopen.’ Het omzetaandeel van mengvormen tussen foodservice en foodretail is nu nog maar één procent, maar zeer snel groeiend.


Vreemde eenden

Ook branchevreemde partijen doen hun invloed op de foodmarkt gelden. Grievink: ‘Er zijn nu spelers in onze markt waarvan wij nooit gedacht hadden dat ze zich met eten en drinken zouden bemoeien. Zoals Google en Thuisbezorgd.nl. Er zullen nog veel meer volgen.’

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!