Vijf aanbevelingen voor klassieke horeca

Het is al vaker gezegd. Binnen de Klassieke Horeca wordt steeds duidelijker een waterscheiding zichtbaar tussen old en new school bedrijven.

23 oktober 2014 - Zo hebben veel traditionele middenklasserestaurants met een brede, maar weinig eenduidige kaart het moeilijk. De hedendaagse consument kiest steeds vaker voor maaltijdverstrekkende bedrijven met een helder en eigentijds profiel. Een uitstekende prijskwaliteitverhouding is tegenwoordig een harde voorwaarde.


Enkele aanbevelingen:

  1. Bedenk een concept met een sterk en helder profiel en een uitdagende verhouding tussen prijs en kwaliteit. De uitstraling moet helemaal in lijn zijn met de smaakmakers die uit de keuken komen of achter de bar klaargemaakt worden.
     
  2. Bedien alle eetmomenten van de dag, inclusief de tussenmomenten, zoals het zogenaamde vieruurtje in de middag. Zoals een ondernemer eens opmerkte: ‘De huur loopt toch ook 24 uur per dag door?’
     
  3. Blijf verrassend en avontuurlijk. Besef dat jouw bedrijfsconcept niet meer zo’n lange levenscyclus heeft als in de vorige eeuw. Investeringen moeten dus in een korter tijdsbestek worden afgeschreven.
     
  4. Door uitmuntende service en topkwaliteit kweek je loyale fans, die zich in het digitale domein, via sociale media, kunnen ontpoppen tot ambassadeurs. Houd de vinger aan de pols van het digitale domein: weet steeds wat er over jou geschreven en getwitterd wordt.
     
  5. Bezint eer gij begint aan nevenactiviteiten. Catering, maaltijdbezorging, deelname aan festivals en foodevenementen? Het zijn alle drie groeimarkten. Het lijkt dus alsof je de boot niet mag missen. Maar nevenactiviteiten moeten wel passen bij de basis, een basis die altijd ijzersterk moet zijn en blijven.


Daarnaast zien we, zij het nog op beperkte schaal, nieuwe horecaconcepten met een geblurd profiel. Een mooi recent voorbeeld is East 57 in Amsterdam. East 57 is restaurant, wijnbar en koffiezaak, maar verkoopt daarnaast ook maaltijden, gerechten en winkelproducten voor thuisconsumptie. Het concept combineert dus Foodservice met Foodretail. 

Dit artikel komt uit de FSIN-app en is te vinden in de achtergronden bij de Beleidsmonitor 2015! Bekijk de Beleidsmonitor voor meer achtergronden.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!