Gemak schuift op richting Fast Casual

Net zoals de restaurantsector casualiseert, gebeurt dit ook bij bedrijfstypes in het kanaal Gemak. Terwijl betere restaurants ‘downgraden’, waarderen de nodige formules in Gemak hun concept op.

18 augustus 2015 - In de Verenigde Staten groeit het segment Fast Casual al meer dan een decennium onstuimig en vaak met dubbele cijfers. Binnen de Amerikaanse Foodservice is dit nog steeds hét groeisegment. Er zijn nu al bijna 17.000 restaurants die behoren tot een fastcasual-formule.

 

Nieuwkomers lastig te plaatsen

Veel relatieve nieuwkomers in ons land bewegen zich door hun casual aanpak op de grens tussen Gemak en Klassieke Horeca. Dit geldt feitelijk ook voor bijvoorbeeld hippe lunchrooms als Bagels & Beans, maar in nog sterkere mate voor nieuwkomers in het hamburgersegment. De nieuwe concepten met premium hamburgers, of zelfs de zogenaamde ‘haute fritures’ in de steden; horen ze bij de Klassieke Horeca of bij Gemak? (Zie ook de Beleidsmonitor en de app-achtergronden daarbij over de hamburgermarkt.)

 

La Place als inspirator

Nederlands bekendste fastcasual-restaurantformule is La Place. Binnen het kanaal Gemak adopteerden de laatste jaren veel formules elementen van La Place, waardoor ze zelf ook casualiseerden. Zelfs typisch Nederlandse frituurformules als Verhage, Kwalitaria en Bram Ladage lieten zich bij hun nieuwe huisstijlen zichtbaar inspireren door La Place en soortgelijke restaurantconcepten. Wel is er nog een groot onderscheid als het gaat om de gemiddelde besteding. Die ligt in Nederland bij (casual) restaurants binnen de Klassieke Horeca nog beduidend hoger dan bij gecasualiseerde bedrijfsconcepten in Gemak.

 

Marktleider gaat serveren

Marktleider McDonald’s schuift van quick service restaurant op richting fastcasual-restaurant. De huisstijl die de laatste jaren gestalte kreeg is al op en top fastcasual. Bovendien kondigde directeur Jo Sempels van McDonald’s Nederland aan dat op vijf plekken dit jaar geëxperimenteerd zal worden met bediening aan tafel (hetgeen trouwens ook in toenemende mate gebeurt in de betere cafetaria’s). Indien tafelbediening op grote schaal wordt ingevoerd, ontbreekt er eigenlijk maar één ding meer aan om McDonald’s echt fastcasual te maken. Dat zijn de disposables. Bij een fastcasual-restaurant horen echt servies en bestek.

 

Topkoks schamen zich niet

Topkoks ontfermen zich over gerechten en snacks die van oudsher het domein waren van bedrijfstypes in het gemakssegment. Recent liepen Ron Blaauw en Robert Kranenborg het meest in het oog. Blaauw startte de franchiseformule The Fat Dog met culinaire hotdogs. Kranenborg toverde zijn foodtruck-hamburgerconcept Thrill Grill om tot een echt restaurant. Deze ontwikkeling is een internationaal fenomeen. De Franse topkok Paul Bocuse opende al in 2007 een snackbar op niveau in Lyon. De nodige kernproducten binnen het gemakssegment, zoals hamburgers en pizza’s, krijgen een opwaardering in een casual decor.

 

Nieuwe indeling noodzakelijk?

Het traditionele onderscheid tussen quick service restaurants, lunchrooms, cafetaria’s en ‘gewone’ restaurants zal in Nederland in de toekomst lastig vol te houden zijn. De schotten tussen Gemak en Klassieke Horeca worden in hoog tempo neergehaald. Het lijkt erop dat ook Nederland niet ontkomt aan een nieuwe indeling. In de Verenigde Staten hanteert men veelal binnen de restaurantsector de verdeling tussen quick service restaurants, limited service restaurants en table service ofwel full service restaurants.

Dit artikel komt uit de serie achtergrondartikelen bij onze FSIN Beleidsmonitor 2016 en is geschreven door Ubel Zuiderveld. Je vindt hierover meer in het hoofdstuk 'Klassieke Horeca', vanaf pagina 23 van de FSIN Beleidsmonitor 2016.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!