Hamburgerhit: burgersandwich met uitstraling

Nederland eet jaarlijks vierhonderd miljoen hamburgers. Dat zijn 25 hamburgers per persoon per jaar. Dit aantal is volgens GfK de laatste jaren flink toegenomen. De helft van alle hamburgers wordt volgens het onderzoeksbureau via de foodservicekanalen verkocht. Met een gemiddelde prijs van €2,50 zou het goed zijn voor een markt van €500 miljoen. Hoe ziet de toekomst er voor het hamburgersegment uit?

Burgermarkt in Nederland

  • Nederland eet jaarlijks vierhonderd miljoen hamburgers. Dat zijn 25 hamburgers per persoon per jaar. Dit aantal is volgens GfK de laatste jaren flink toegenomen.
  • Volgens GfK wordt de helft (tweehonderd miljoen) via de supermarkten verkocht (twee derde vers, een der- de diepvries). 50% wordt verkocht via de foodservicekanalen. Bij een gemiddelde prijs van €2,50 is dus sprake van een markt van €500 miljoen.
  • De hoeveelheid zelfgemaakte hamburgers in de Nederlandse horeca is gering, maar groeit wel.
  • De verkoopkanalen, zowel diepvries, vers als ready-to-eat (exclusief volledig ambachtelijke bereiding), op een rij:
    • Supermarkten:
      200 miljoen stuks
    • Quick service restaurants:
      135 miljoen stuks
    • Cafetaria’s en lunchrooms:
      29 miljoen stuks
    • Overige Foodservice:
      27 miljoen stuks
    • Overige Foodretail:
      9 miljoen stuks
       
  • Ambachtelijke productie via slagerijen, boerderijwinkels en overige Foodretail en Foodservice: productie onbekend, maar alles wijst er wel op dat dit een duidelijke groeimarkt is.
  • Hetzelfde geldt voor de groeiende ambachtelijke thuisbereiding, die ook verband houdt met de groeiende populariteit van de barbecue.

2 september 2015 - Bronnen: GfK, Foodservicewatcher.com en calculatie FSIN

 

Burgertrend uit VS en UK komt op gang

  • Ondanks early adoptors als Burgermeester en Burger Bar in Amsterdam en Burgerz in Den Haag, bleef de trend richting premium burgersandwiches aanvankelijk beperkt in Nederland.
  • In de VS en de UK groeit de populariteit van grote ambachtelijk ogende burgersandwiches al tien jaar. In dit segment opereren veel relatief nieuwe snel groeiende (fast)casual-formules.
  • Vooral de laatste twee jaar openen nieuwe gespecialiseerde burgerketens in vrijwel alle Nederlandse steden hun deuren. Het zijn er nu naar schatting 150 tot tweehonderd.
  • Daarnaast zijn er de nodige cafetaria’s, gewone restaurants en zelfs enkele hotels die zich onderscheiden met een speciale kaart met burgerspecialiteiten.
  • De omzet van deze nieuwe lichting burgerconcepten of concepten met een focus op burgers wordt niet apart geregistreerd. Slechts van enkele concepten zijn openbare gegevens over omzetten bekend. In deze gevallen gaat het om €400.000 tot €500.000 per vestiging op jaarbasis.
  • Indien dit gemiddelde toepasbaar is op de genoemde outlets in het overzicht, spreken we over een markt van €30 tot €50 miljoen aan gespecialiseerde casual-burgerconcepten.


Karakteristiek nieuwe burgerconcepten

  • Veelal serveren de burgerconcepten nieuwe stijl patties van premium, lokaal en soms zelfs biologisch vlees, vaak op ruim geportioneerde sandwiches met toppings.
  • Ingeburgerd in Zwolle neemt bijvoorbeeld vlees af van bioslagerij Haverkort.
  • Geflipt Burgers in Amsterdam, bier en premium burgers, betreft biovlees van het Gasconnerund bij De Lindenhoff.
  • Ook Bar B in Amsterdam promoot in het bijzonder de combinatie van bier en wereldburgers.
  • Bij BurgerBar kan de consument kiezen voor verschillende vleeskwaliteiten en gewichten. Vaak serveren de concepten bovendien dranken bij de burgers, enkele ketens richten hun focus op de combinatie burgers en bier.
  • Tom’s Diner in Roosendaal is een ouderwetse diner en een uitzondering in het veld: hier worden hamburgers van standaard 250 gram verkocht. De verkoopprijzen bij de nieuwe burgerconcepten liggen veelal tussen de €6,50 en €11.


Burgerdelivery in Nederland

  • Een apart segment wordt gevormd door concepten die gericht zijn op burgerdelivery. Enkele individuele concepten houden zich hiermee bezig, terwijl Burgerme en Johnny’s Burger Co in het bijzonder gericht zijn op thuisbezorging.
  • Burgerme heeft nu vestigingen in Leiderdorp en Apeldoorn. De vestiging in Leiderdorp was acht maanden na de opening het populairste adres bij klanten van bezorgplatform Thuisbezorgd.nl in zijn verzorgingsgebied.
  • Burgerme, resultaten in thuisland Duitsland 2013: 17 vestigingen, €8 miljoen omzet. Huidige stand van zaken: 30 vestigingen, waarvan 5 in Oostenrijk en Nederland.
  • Johnny’s Burger Co: Burgers van 135 gram. Thuisbezorging vanuit in-store situaties. Mikt op verzorgingsgebieden van 60.000 inwoners of meer.

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!