Horeca zet zwaarder in op consument thuis

Voor de crisis van 2008-2013 nam de buitenhuisconsumptie sterk toe. Tijdens de crisis kaapten retailers (voor- al supermarkten) miljarden euro’s terug van de partijen in de out of home-markt. In de huidige verhoudingen kan naar schatting €600 tot €800 miljoen ofwel circa 4% van de foodservice-omzet in Nederland worden geschaard onder de noemer ‘thuisconsumptie’.

Facts: buitenshuis en binnenshuis
 


  • Voor de crisis van 2008-2013 nam de buitenhuisconsumptie sterk toe. Tijdens de crisis kaapten retailers (voor- al supermarkten) miljarden euro’s terug van de partijen in de out of home-markt.
  • Hoewel dit vaak wordt vergeten, zijn enkele traditionele foodservicesegmenten van oudsher al primair of secundair gericht op thuisconsumptie.
  • Dit geldt in het bijzonder voor cafetaria-snackbars (circa 60% is traditioneel gezien afhaalomzet), shoarma- zaken, traditionele Chinees-Indische restaurants, gespecialiseerde (senioren)maaltijden- en pizzabezorgers en een deel van de traiteurs en partycateraars.
  • In de huidige verhoudingen kan naar schatting €600 tot €800 miljoen ofwel circa 4% van de foodservice-omzet in Nederland worden geschaard onder de noemer ‘thuisconsumptie’.

9 september 2015 - Bron feiten: Foodservicewatcher / FSIN


Nieuwe vormen van ‘horeca thuis’

De retail, zowel food als non-food, blurt en biedt in toenemende mate concepten aan die (deels) gericht zijn op de buitenhuisconsument. Illustratieve voorbeelden zijn Ikea (ontbijt, brunch, lunch), Intratuin en Jumbo Food- markt. De laatste jaren ontplooit de Horeca steeds vaker activiteiten voor de consument thuis. Enkele recente voorbeelden:

 

1. Valk Versmarkt

Bijna net zoveel opzien als de eerste Jumbo Foodmarkt baarde de Valk Versmark, een verssuper die Van der Valk Voorschoten begin 2015 opende. Directeur Jan Willem Grievink schreef erover op FSIN’s website: ‘Het familiebedrijf is horecaketen én groothandel tegelijk. Ze weten wat inkopen is. Waarom zou je het resultaat van dat vakmanschap dan alleen gebruiken en serveren in de restaurants?’

 

2. Hotels met verswinkel

Twee fraaie voorbeelden van horecaretail zijn de verswinkels bij hotels in Woerden en Amsterdam. In het oude arsenaal van Woerden vestigde zich Van Rossum, bar, restaurant, verswinkel. De winkel verkoopt veel producten uit de polders rond Woerden. Het oude arsenaal biedt bovendien onderdak aan Stadshotel Woerden. In Amsterdam is East 57 vergelijkbaar: restaurant, wijnbar en deli. In deli worden verse producten verkocht van lokale leveranciers. East 57 is ondergebracht bij Hotel Casa 400.

 

3. Hausse aan thuiskoks

Hoewel er geen cijfers beschikbaar zijn, lijkt het aantal thuiskoks zienderogen toe te nemen. ‘Uit-eten-thuis’ was de laatste jaren al een trend die zichtbaar was in de verkoop van luxe supermarktproducten, maar ‘laten koken thuis’ ofwel private dining lijkt evenzeer opgang te maken. Vaak zijn de thuiskoks freelancers, die bijvoorbeeld ook enkele dagen in de week in restaurants werken. Mooi voorbeeld: de Friese kok Jan Smink. Scoorde hoge ogen op de wereldfinale van Bocuse d’Or in Lyon en werkt ook twee dagen in de week bij De Librije in Zwolle.

 

4. Streekwinkelrestaurant

De trend van kleine restaurantwinkelcorners kenden we al langer. Koks verpakken hun eigen creaties en verkopen die in een shophoekje van hun bedrijf. Sommigen beschikken over een uitgebreide merklijn, zoals Giesz van de Achterhoekse kok Nel Schellekens. Een toenemend aantal restaurants verkoopt streekproducten van lokale en regionale boeren. Mooi voorbeeld: de Smaak van Croy. Het landgoed Croy bij Aarle-Rixtel is de basis van zeven eigen restaurants. In een streekwinkel en de vestigingen verkoopt men ook producten onder eigen merk en van eigen teelt.

 

5. Brander Mayonaise

Op bescheiden schaal verkopen fabrikanten exclusief via horecakanalen producten voor thuisgebruik. Een aansprekend voorbeeld is de Brander Mayonaise van De Oliehoorn, die in knijpflessen en kleine emmertjes verkocht wordt via cafetaria’s. De mayonaise is ontwikkeld op basis van de originele receptuur van een niet meer bestaande Groningse cafetaria.


Dit artikel is één van de achtergrondartikelen van onze FSIN Beleidsmonitor 2016. De hele reeks artikelen is te vinden in onze e-publicatie of in onze app. 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!