Kansen voor halal-marketing in gemak

In tegenstelling tot veel andere Europese landen en de VS bleef halal-marketing in de horeca in ons land tot op heden achter. Het aantal bedrijven dat zich openlijk presenteert als ‘halal’ is gering. Een verandering lijkt op komst. De markt voor halal-producten omvat in ons land een populatie van zeker 845 duizend consumenten, circa 5% van de bevolking, met een concentratie in en rond de grote steden in de Randstad. Deze groep groeit nog sterk.

Achtergebleven markt komt nu in beweging

22 september 2015 - Internationaal behoort halal tot de snelst groeiende foodmarkten. In Europa nam het aantal moslims de afgelopen tien jaar toe met 140%. In de Europese Foodretail gaat aan halal eten en drinken naar schatting €65 tot €70 miljard om.

Een taxatie van de potentiële halal-markt in Nederland levert de volgende calculatie op:


  • In Nederland besteden we jaarlijks bijna €60 miljard aan eten en drinken. Dit betekent dat de moslims ongeveer €3 miljard spenderen. Ongeveer €850 miljoen in de horeca, de rest in supermarkten, op markten en in speciaalzaken.

In april werd in Eindhoven de eerste editie gehouden van de beurs Halal Expo Europe. Naast halal eten en drinken waren ook non-foodproducten en diensten te zien, want ook die kunnen halal (rein) of haram (on- rein) zijn. Hier werd ook 24Halal gepresenteerd, een app die gebruikers in staat stelt snel een restaurant, winkel of dienst in zijn buurt te vinden die het predicaat ‘halal’ heeft.

 

Halal-foodserviceconcepten in opkomst

Het lijdt geen twijfel: de komende jaren zullen we allerlei vormen van halal-foodserviceconcepten zien opkomen. Jonge ondernemers uit Turkije en Noord-Afrika zullen in dit gat in de markt stappen. Er liggen veel terreinen braak. Binnen de retail zijn al decennialang halal-kruideniers actief in met name de Randstad. De laatste jaren komen ook supermarktmerken op (Tanger) en neemt het aantal gespecialiseerde grossiers toe. Foodservice heeft echter nog een inhaalslag te maken.

Het is nauwelijks haalbaar om reguliere bereiding in horecakeukens te combineren met halal-bereiding. Halal-producten mogen namelijk op geen enkele wijze in aanraking komen met haram-geachte ingrediënten (een halal-snack mag niet in dezelfde diepvries of frituurpot als een varkenssnack). Voor een deel van de moslims geldt bovendien dat bedrijven waar alcohol wordt geschonken verboden terrein zijn.

Met name in de Randstad zijn enkele bedrijven te vinden die zichzelf via platforms als Thuisbezorgd.nl en Just-Eat aanprijzen als halal-maaltijdbezorgers. 


Kansen voor het Gemak-segment

Met name binnen het kanaal Gemak lijken kansen te liggen voor halal-concepten, omdat veel moslimculturen bekend zijn met streetfood en compacte eenvoudige restaurants. De behoefte aan halal-producten binnen Gemak is namelijk groot. Dit bleek onlangs bij de opening van halal-burgerzaak The Burger House in Rotterdam. De toeloop was zo groot dat de zaak eerder sloot omdat de voorraad op was.


Ziekenhuizen vs verzorgingstehuizen

Ziekenhuizen zijn in de meeste gevallen wel ingesteld op moslims en bieden halal-voeding. Voor verpleeg- en verzorgingstehuizen, zelfs in steden als Rotterdam en Amsterdam, geldt dit echter nog nauwelijks. Veel foodfabrikanten produceren reeds halal, hoewel dit lang niet altijd herkenbaar is. Dit geldt bijvoorbeeld voor een groot deel van de snackfabrikanten.


Fastfood

Het aantal Nederlandse halal-vestigingen van Amerikaanse quick service restaurants bleef tot op heden tot een minimum beperkt. Wel is er sinds enkele jaren in Rotterdam een halal-Subway. McDonald’s en Burger King gaven openlijk te kennen de introductie van halal-burgers in ons land (nog) niet aan te durven. KFC (kip) trekt van oudsher veel gasten met een niet-Nederlandse achtergrond.

Dit artikel komt uit de serie achtergrondartikelen bij onze FSIN Beleidsmonitor 2016. 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!