Acht keer: attitude van consument in gemak

De consument blijft veranderen en reageert in elk foodkanaal weer anders. We presenteren kort de acht verschillende gedragingen van de consument in het Gemak-kanaal. Uit onze FSIN FoodShopper Monitor.

1 februari 2016 - Dit is een artikel uit de achtergrond van onze FSIN FoodShopper Monitor. Het artikel is alleen te lezen voor FSIN-leden. Zij vinden deze (en andere) achtergrondartikelen tevens in onze FSIN-app.


1. Consument besteedt meer in Fastservice

Na moeizame jaren aan het einde van de crisis, spendeert de Nederlandse consument weer meer geld in het segment Fastservice. Het lijkt erop dat deze bestedingen (vooral) terecht komen bij bedrijven die tijdig investeerden en innoveerden. Analyses wijzen erop dat de consument de ‘onderkant’ van bijvoorbeeld de cafetariasector blijvend de rug toekeert.

 

2. Feminisering en dus ‘gezond gemak’

Veel gemaksformules, zoals fastfoodrestaurants, cafetaria’s en pompshops, kampen met een ‘mannelijk, vlezig en vet imago’. Door deze beeldvorming voelen met name jongere vrouwen zich niet aangesproken. Drukbezette jonge vrouwen verkiezen (relatief nieuwe) gemaksalternatieven, concepten als Exki, saladbars, (biologische) restaurants en foodretail of maaltijdkratten van HelloFresh.

 

3. Millennials mijden McDonald’s

Met name de millennials mijden grote (fastfood)merken. In de VS is deze generatie in hoge mate (mede)veroorzaker van de neerwaartse resultaten van bijvoorbeeld McDonald’s. Meer dan andere generaties zijn de millennials sceptisch over de ingrediënten in voeding van de grote (fastfood)merken.

 

4. Jonge generaties kiezen fastcasual

In de VS zijn fastcasual en casual dining een langjarige groeimarkt. In Nederland ontwikkelen deze informele vormen van middelsnelle dining zich de laatste twee jaren snel. Met name de jongere generaties (millennials in het bijzonder) omarmen (fast)casual. Veel bedrijven in dit segment (zoals fastcasual hamburgerzaken) voorzien beter in hun behoefte aan transparantie en eetbeleving.

 

5. Consument ‘verbreedt’ door meer variatie

In de gemaksfoodservice was de consument lang aangewezen op de cafetaria, McDonald’s, pizzakoeriers en tankshops. Doordat consumenten volop mogelijkheden kregen om te variëren, wordt de spoeling voor de traditionele gemaksbedrijven dunner. Het aanbod in Gemak verbreedde zich snel (Thuisbezorgd.nl, Foodservice in Retail en Vervoer, fastcasualconcepten, ontbijten bij Ikea) en de consument ‘verbreedt’ mee.

 

6. Consument ruilt de allemansvriendjes in

Veel traditionele aanbieders in Gemak zijn allemansvriendjes die met alle winden meewaaien. Een deel van de jongere generaties zoekt juist foodaanbieders die passen bij hun levensstijl. Ze ruilen de allemansvriendjes in voor gemaksconcepten met meer profiel. Te denken valt aan de zogenaamde haute frituren, foodtrucks, eigen- tijdse koffiezaakjes, foodhallen en ambachtelijke (biologische) snelrestauratie in de grote steden.

 

7. Consument: zichtbaar duurzaam in pompshop

Uit onderzoek van GfK en FSIN (zie FSIN FoodShopper Monitor 2016) blijkt andermaal dat veel consumenten negatief oordelen over de G’s voor Geweten en Goed verhaal bij pompshops. De Universiteit van Wageningen stelde ruim twee jaar geleden vast dat veel consumenten graag zien dat pompshops hun duurzame producten beter zichtbaar en herkenbaar maken.

 

8. Consument profiteert van prijzenslag

De prijskritische consument wordt bediend met scherpe prijsaanbiedingen. Openlijke prijsconcurrentie op grote schaal is in de Nederlandse foodservicebranche een relatief nieuw fenomeen. In Gemak manifesteert de prijsconcurrentie zich het meest duidelijk bij tankshops langs snelwegen, bij cafetariaformules, ontbijten en diners in warenhuizen en bij het bezorggemak (zoals pizzakoeriers). 


Bronnen: FSIN, Foodservicewatcher.com, CBS, Foodstep, Yahoo!, Center for Generational Kinetics, NPD Group. 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!