Nieuwe FSIN-poster: de laatste omzetcijfers 2017 op een rij

De foodsector heeft een goed jaar achter de rug, het beste sinds de crisis. De totale omzet in voedings- en genotmiddelen stijgt dit jaar 3,6% in vergelijking met 2016. In Out of Home bedraagt de stijging 4,1%, in At Home 3,4% (excl. leveringen aan horeca). Dit blijkt uit de voorlopige omzetcijfers van het FSIN over 2017, overzichtelijk gepresenteerd op de FSIN-poster.

14 december 2017 - Gemak, vertaald in nieuwe gemaksconcepten,  en de onstuitbare opmars van fooddelivery zijn belangrijke drijvers van de omzetgroei afgelopen jaar. De consument gebruikt zijn smartphone steeds vaker als ‘zijn derde hersenhelft’. De invloed van de digitale technologie op de toekomst van de foodsector is daarmee groot.
 
De totale omzet in eten en drinken is in 2017 goed voor €59,5 miljard. 68% daarvan wordt in de foodretailkanalen gerealiseerd (hoofdzakelijk in het supermarktkanaal). De grootste groei komt echter uit online food; zowel maaltijden- als boodschappenbezorging (fooddelivery wordt door het FSIN apart gemeten). In de foodconsumptie buitenshuis presteren de kanalen Gemak (Foodservice in Retail) en Klassieke Horeca (Restaurants) bovengemiddeld.


Voor leden

De nieuwe FSIN-poster met het foodomzetoverzicht over 2017 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN; zij ontvangen de poster deze maand per post. De poster is ook digitaal beschikbaar.
 
Nog geen lid? Lees meer over wat een lidmaatschap van het FSIN voor uw bedrijf kan betekenen en doe mee!
 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!