De Beren-restaurants mikt op 'standaardisatie'

Eigenaar Ad Schaap van De Beren-restaurants merkt dat de horeca in een enorme stroomversnelling zit. ‘Je ziet overal ketenvorming.’ Voor Schaap is het alle hens aan dek. ‘Ook wij moeten gas geven, anders verliezen we marktaandeel.’ Hij ziet nieuwe spelers uit het buitenland opduiken, zoals Five Guys, de Amerikaans fastfoodketen die in Utrecht en Eindhoven de eerste twee Nederlandse vestigingen heeft geopend. Ook Foodretail ziet de oud-supermarktondernemer richting horeca loeren.

4 september 2018 - ‘Jumbo heeft met de overname van La Place ontzettend veel know-how binnengehaald.’ En dan zijn er nog de binnenlandse fastcasualketens die aan dezelfde taart knabbelen, zoals Vapiano en Happy Italy, aldus Schaap. In 1999 kocht de ondernemer zich in bij De Beren. De afgelopen negentien jaar bouwde hij de keten uit tot de huidige 35 vestigingen, waarvan acht in eigendom en de rest franchise. Onlangs gaf hij intern de aftrap voor een nieuwe missie. Die luidt: ‘Heel Nederland Berenvriend maken.’ Te beginnen met het management en personeel van alle 35 restaurants. De komende tijd toert Schaap door het hele land om de missie uit te rollen. Het doel is verdergaande standaardisatie en herkenbaarheid van De Beren als formule.
 

Hetzelfde verhaal

‘We steken er heel veel energie in dat onze medewerkers overal hetzelfde verhaal vertellen. Dat is een groot verschil met vroeger.’ Het is een traject waar Schaap naar eigen zeggen ‘heel strak inzit’ en waaraan de franchisenemers ‘min of meer verplicht’ moeten meedoen. Volgens de ervaren ondernemer is standaardisatie op dit moment van levensbelang. ‘Consumenten willen graag ergens bijhoren en gaan op zoek naar herkenbare plekken. Ze kiezen een plek waar ze weten wat ze krijgen. Dat is allesbepalend voor hun keuze.’ Het is ook de reden waarom Schaap de menukaart met een derde heeft teruggebracht. ‘Wat we presenteren moet echt goed zijn en overal hetzelfde.’

''Standaardisatie is op dit moment van levensbelang voor De Beren''


Twee jaar geleden werd de in 2001 opgerichte bezorgtak samengevoegd met de restaurants, met een gezamenlijke huisstijl en logo. Ook dat was vanuit de gedachte om een zo sterk mogelijk merk neer te zetten. Volgens Schaap dineren consumenten steeds vaker buiten de deur. De Beren presenteert zich daarom tegenwoordig als volwaardig restaurant en niet meer als het eetcafé met die grote portie saté. Dat die strategie werkt, blijk uit de autonome groei van 13% die De Beren in de eerste vier maanden van 2018 realiseerde. ‘Uit de cijfers blijkt dat we een nieuwe doelgroep hebben aangeboord. De gemiddelde besteding stijgt.’ Over een kleinere rol van vlees in het menu maakt hij zich voorlopig geen zorgen. ‘Die markt is zo groot, McDonald’s had vorig jaar het beste jaar ooit.’ Toch staat ook bij De Beren - vroeger vooral bekend van de saté en de spareribs - tegenwoordig gewoon toast met avocado en ei op de kaart.

Business intelligence

Schaap bestudeert op dit moment de mogelijkheid van een eigen distributiecentrum en een eigen centrale slagerij. Schaap: ‘Onze volumes zijn inmiddels zo groot dat dat misschien wel haalbaar is. We zijn het nu aan het onderzoeken.’ Het inkoopvoordeel dat Schaap met zijn volumes realiseert, is een belangrijke asset van De Beren. ‘Dat proces bewaken we heel goed. We staan bekend om onze relatief lage prijs. Die prijsperceptie is héél belangrijk.’ De volgende grote slag die Schaap met zijn bedrijf in ieder geval wil slaan, is het verbeteren van de business intelligence, oftewel de kennis van de klant. ‘De retail heeft een enorme voorsprong op dat terrein. Zij weten veel beter wat de behoefte van hun klanten is dan wij.’ In de toekomst wil Schaap ‘de hele klantenreis’ in kaart brengen en meer data beheren. ‘Daar kunnen we nog veel winst behalen.’ Nu heeft hij die informatie alleen over bezorgklanten. Een eigen reserveringssite zou kunnen helpen om meer data over de restaurantgasten te verzamelen.

 

FSIN Food500

Dit interview is een onderdeel van de FSIN Food500. Benieuwd naar de rest? Klik dan hier!

Fotocredits: Eljee Bergwerff

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!