AccorHotels focust op F&B en gemaksdiensten

In de strijd om de gunst van de gast zal AccorHotels de komende jaren transformeren van hospitalitybedrijf naar experienceplatform voor reizigers en locals met een grotere focus op F&B en diverse ‘gemaksdiensten’, stelt Erwin van der Graaf, sinds kort Vice President Operations bij AccorHotels en directeur van de franchise-organisatie in Nederland. Erwin van der Graaf signaleert branchebreed een hernieuwde interesse in het optimaliseren van de vierkante meters in hotellerie en daarmee onder meer in F&B. In dat rendementsdenken past de samenwerking met bijvoorbeeld Stach, evenals de uitrol van Accor Local in Nederland.

18 september 2018 - ‘F&B werd tot enkele jaren geleden soms vaker gezien als last dan als lust. Gasten vonden het ook niet zo leuk: eten in een hotel. Nu zie je dat hotels F&B omarmen. Het klinkt heel logisch, maar daardoor lopen restaurants in hotels ook veel beter.’ Ook de internationalisering van de hotelbranche speelt daarin een rol. Buiten de landsgrenzen is het al langer gebruikelijk dat hotels zich met hun restaurants niet alleen op hotelgasten richten, maar ook op locals. ‘Verschillende hotels in de hoofdstad draaien met hun restaurants grotendeels op gasten van buitenaf.’ De (internationale) hotellerie is bovendien een meer financieel gestuurde sector geworden. ‘Er is meer aandacht voor het optimaliseren van de winstmarges. Marges in F&B liggen dan wel lager dan in rooms, maar tegelijkertijd geldt: massa is kassa. Daar komt in feite wel op neer. Plus: je hebt de vierkante meters toch.’
 

Concept met een verhaal

De samenwerking in dat licht met Stach - middenin de hotellobby van Mercure Hotel Amsterdam City kunnen gasten terecht bij deze take-away - zorgt voor een mooie extra omzet. ‘Gasten vinden het prettig dat ze 24/7 kwalitatief hoogwaardige producten kunnen kopen.’ Van der Graaf bestudeert een verdere samenwerking. De concurrentie in de hotellerie is groot, zo ook de transparantie. Van der Graaf juicht dat toe. ‘Er is geen ruimte meer voor ondermaatse prestaties.

‘Ik zie hotels transformeren tot lokale marktplaatsen’

Met een Reputation Performance Score onder de 80 heb je een probleem. Dat is voor ons de ondergrens. Sterke beïnvloeders zijn locatie en service, zoals Stach. Stach is voor ons de kers op de taart.’ Van der Graaf wijst op het wetenschappelijk bewezen verband tussen (positieve) reviews, hotelkamerprijzen en hotelbezetting. Investeren in innovatie loont, of het nu gaat om het interieur of een duurzaam foodaanbod. ‘Ook de hotellerie moet daarin mee.’ Zo staat er bij één Mercure Hotel in Amsterdam een bijenkast op het dak. De honing bij het ontbijtbuffet komt van deze bijen. De meeste hotels binnen de keten werken samen met een lokale brouwerij, zodat ze hun gasten ‘een mooi lokaal bierassortiment’ kunnen aanbieden. 

1 / 3
Stach in hotellobby van Mercure Hotel Amsterdam

Stomerij of bezorgservice

Dit jaar volgt de verdere uitrol in Nederland van Accor Local. Via een app kunnen gasten en met name locals gebruik maken van diverse diensten, zoals een stomerij of bezorgservice. Zo kunnen gasten en locals voor het ophalen en afgeven van hun pakketjes sinds begin dit jaar al terecht bij Novotel Amsterdam Airport, daar kwam een UPS Access Point. ‘We zijn 24/7 open en hebben de infrastructuur voor eten, drinken, slapen en werken. Daarmee zullen we ons nadrukkelijker op lokale markten gaan richten.’ Met Accor Next- door biedt de keten ook mobiele werkplekken aan, onder meer aan global nomads. Wat betekenen deze stappen? Van der Graaf: ‘Ik zie hotels transformeren tot lokale marktplaatsen.’ Data en (nieuwe) digitale technologieën spelen daarin een belangrijke rol. Kennis daarover wordt ontwikkeld dan ‘ingekocht’. Zo nam AccorHotels onlangs bijvoorbeeld restaurantreserveringstool ResDiary over. De hotelsector is geen koploper in de digitale wereld, meent Van der Graaf. Wel signaleert hij grote verschillen tussen hotel(keten)s. ‘De business wordt complexer, volume wordt belangrijker. Individuele hotels zullen aansluiting moeten zoeken bij samenwerkingsverbanden om te kunnen blijven voldoen aan de gastverwachting, want die gaat verder omhoog. De consolidatie in de hotellerie is nog niet ten einde.’

 

FSIN Food500

Dit interview is een onderdeel van de FSIN Food500. Benieuwd naar de rest? Klik dan hier!

Fotocredits: Eljee Bergwerff

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!