Spar University: 'Smartphone is voor ons key'

In een van zijn columns in FoodStrategy schreef Erwin Binneveld het al een keer. De social media zijn dood. Jongeren willen niet met ‘functionele bedrijven’ geassocieerd worden. Een app die meerwaarde biedt, past daarom beter in hun streven naar ‘blije klanten’.

21 september 2018 - ‘Bedrijven handelen vaak vanuit resultaatgerichtheid’, meent Erwin Binneveld, ondernemer en founder. ‘Ónze filosofie is dat als je blije klanten hebt, de omzet, dus het resultaat, daar vanzelf uit voortvloeit. En daar zijn we tot nu toe best succesvol mee. Iedereen kent ons. We lopen vaak voor de troepen uit.’ Soms te ver, lacht Mirjam Bestebreurtje, zijn partner en directeur blije klanten. ‘Stagiaires kunnen bij ons niet al hun leerdoelen afvinken, omdat we geen kassa’s hebben. Ze zouden daardoor geen verkoopgesprekken met klanten kunnen voeren.’Binneveld: ‘Dat is toch de omgekeerde wereld? Met self-checkouts heb je juíst meer tijd.’ Over de opstelling in deze van het onderwijs en de in zijn ogen traditionele branche: ‘Wij zijn de winkel van de toekomst. Wij zijn hot, iedereen komt bij ons kijken.’ Later zal hij vertellen dat na de introductie van ‘skippen’ zelfs de directie van Walmart in Utrecht op bezoek kwam, om een kijkje te nemen bij de ‘Amazon van Europa’. Skippen is de onlangs geïntroduceerde functie binnen de Spar University-app waarmee klanten zelf producten scannen en afrekenen - om zo tijdens piekmomenten de rij voor de zelfscankassa’s te ‘skippen’. Binneveld, altijd op zoek naar verbetering en het voorkomen van irritatie bij zijn klanten: ‘Snelheid levert omzet op.’


Leuk en lastig

Binneveld en Bestebreurtje startten hun grab & go-formule voor studenten in 2000, op de Uithof in Utrecht. Spar werd in 2013 Spar University, ‘het rebelse zusje van Spar City’. De ondernemers spreken van een leuke én lastige doelgroep. Per stad gedragen studenten zich weer anders. Overeenkomst is volgens hen dat ze alles gratis willen (‘de basis moet goedkoop zijn’), van gemak houden (‘niet van koken’) en van delivery. ‘Aan de andere kant: als ze iets kopen, moet het kwalitatief goed zijn. Gezondheid en duurzaamheid zijn belangrijk, al handelen ze daar niet altijd naar’, aldus de ondernemers. Gezond genieten en duurzaamheid (verspilling) zijn desondanks ‘KPI’s’ waarop ze als Spar University nog harder willen gaan sturen. Voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een nieuwe snack, gemaakt van oesterzwammen die door GRO worden gekweekt op koffiedik afkomstig uit de Spar University-winkels. Productinnovatie staat bij hen hoog in het vaandel. Bestebreurtje: ‘Met 10 à 15% van ons assortiment willen we vooroplopen.’ Een ander - ‘gezond’ - voorbeeld is het nieuwe superhealthy-assortiment in de grab & go-koeling. Deze koeling (zuivelproducten, belegde broodjes, salades, sushi en dranken) is de grootste groeier binnen het assortiment, zeker nu de economie meezit. Binneveld spreekt van een omzetaandeel van 50 tot 70%.

Klantdata

Assortiment is niet voor niets een belangrijke groeipijler, naast technologie. Zo willen de ondernemers de komende jaren ook vol inzetten op de ontwikkeling van de app - ‘92% van de app-houders gebruikt de app vier tot vijf keer per week, dat is heel veel’. Binneveld ziet volop mogelijkheden en wijst op gaming. Bovenaan op de innovatiekalender staat echter eerst de doorontwikkeling van skippen. De nieuwe klantdata laten precies zien wie wat koopt. Met de ‘deals’ en ‘knallers’ in de app, zoals vorig jaar de actie met de gratis studentenbox, beschikken ze inmiddels over tienduizenden e-mailadressen. ‘Data worden het nieuwe businessmodel’, stelt Binneveld, die er naar eigen zeggen nog niet veel mee heeft gedaan. ‘We staan aan het begin. Een belangrijke stap na het verzamelen en verwerken van de data, is deze ook te gebruiken in beslissingen en werkzaamheden. Ook Amazon is daarin nog niet zo ver als iedereen denkt.’ 

 

FSIN Food500

Dit interview is een onderdeel van de FSIN Food500. Benieuwd naar de rest? Klik dan hier!

Fotocredits: Eljee Bergwerff

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!