Simonides (Coop) richt zich op online & blurring in Drents Vledder

Online en blurring. Dat zijn de twee terreinen waarop Coop ondernemer Doede Simonides in het Drentse Vledder (1.800 inwoners) zijn pijlen richt. Veel supermarktondernemers denken dat de ontwikkelingen niet zo’n vaart zullen lopen, zeker niet op het platteland. ‘Dat is fout gedacht.’ De klassieke supermarkt moet veranderen, al zul je Simonides niet horen zeggen dat zijn collega’s rigoureuze veranderingen moeten doorvoeren. ‘Je moet goed naar je marktgebied kijken.’ Niets doen is geen optie. ‘Dan zullen supermarktmeters versneld verdwijnen.’

24 september 2018 - Doede Simonides zag van meet af aan kansen in het dorpswinkeltje. Met vooruitziende blik wist hij na zijn start in 2005 (via Coop) beslag te leggen op de grond naast zijn supermarkt. Zelf kocht hij het daarop gelegen pand van de bakker. De Coop-winkel floreerde. In 2011 verdubbelde de ondernemer het vloeroppervlak naar duizend vierkante meter en opende hij een restaurant in de oude bakkerswinkel.

''Veranderingen gaan sneller dan menigeen denkt''

‘Ik wilde inspelen op de toeristen hier, op maandag bijvoorbeeld zat alle horeca dicht. Ik zag talloze mogelijkheden. Zo heb ik nog nooit zo veel Vledder-likeur verkocht als in die tijd. Die serveerden we bij de koffie. Gasten kochten de likeur daarna in de supermarkt.’ Door diverse omstandigheden moest hij drie jaar later pas op de plaats maken - de ondernemer had in die tijd nog een Coop-winkel in Steenwijk - en sloot het restaurant.


Gemak en beleving

Inmiddels is hij druk bezig met plannen om het restaurant (met terras) over een jaar of twee nieuw leven in te blazen en te verbinden met zijn winkel. Simonides gelooft nog steeds heilig in ‘het blurringverhaal’, doelend op voorbeelden die hij in Amerika zag tijdens een van zijn studiereizen. Zo zou hij graag de open keuken van Coop Vandaag in de nieuwe horecaruimte integreren, met foodcorners waar consumenten gezonde, versbereide (supermarkt)producten voor thuis of voor directe consumptie ter plekke kunnen kopen. In de winter, als het stiller is in het dorp, denkt hij aan workshops. ‘Misschien waren we een paar jaar geleden te vroeg met horeca. Nu gaan de ontwikkelingen echter harder dan menigeen denkt. De consument verandert en zoekt gemak en beleving, ook op het platteland. En vergeet de toeristen niet. De ene dag willen ze koken, de andere dag zoeken ze een gemakkelijke maaltijdoplossing. De vraag is bovendien wat we met onze vierkante meters doen als 20% van de supermarktomzet online gaat en een groot deel van ons assortiment verdwijnt.’


Online klanten binden

Dat online een vlucht neemt, lijdt voor hem geen twijfel en heeft dan ook zijn volle aandacht. De weekomzet in zijn fysieke winkel zit aan z’n plafond. 5% daarvan komt via de digitale snelweg binnen, veelal via particulieren, al kijkt de ondernemer nadrukkelijk naar zakelijke afnemers in de omgeving. Die strekt zich uit tot zo’n dertig kilometer rond Vledder. ‘80% van mijn online omzet komt van nieuwe klanten uit dit tertiaire marktgebied.’ Online kannibaliseert wel op de omzet in zijn fysieke winkel, zo’n 2%, en kost hem gelet op de bezorgkosten sowieso geld. ‘Dat heb ik echter liever dan dat klanten weglopen. Collega’s realiseren zich dat soms niet. Als ze me naar de kosten vragen zeg ik: adverteren kost ook geld en je weet niet wat het opbrengt. Mijn autootje met Coop-logo rijdt vaak twee keer per dag rond in een groot gebied, dat is ook reclame.’ Klanten die wekelijks online bestellen, raken vertrouwd met Coop, is zijn gedachte. Met zijn service, zoals een persoonlijk briefje van de winkelmedewerker die de boodschappen heeft ingepakt, en in de toekomst wellicht aanbiedingen voor het restaurant - de ondernemer denkt ook aan maaltijdbezorging, hoopt hij ze voor verse producten naar zijn winkel te (blijven) trekken. Om de dorpsbewoners alvast een voorproefje te bieden, ging hij onlangs in zee met Mien Kitchen. Deze lokale cateraar demonstreert wekelijks op de winkelvloer de bereiding van biologische lactose- en glutenvrije maaltijden met verse producten uit zijn winkel. 

 

 

FSIN Food500

Dit interview is een onderdeel van de FSIN Food500. Benieuwd naar de rest? Klik dan hier!

Fotocredits: Eljee Bergwerff

Delivery: Foodretail passeert Foodservice

Omzetontwikkeling totale deliverymarkt 2016-2019 EST (bedragen in miljoenen euro's)
De grote supermarktmerken zullen ook online een dominante marktpositie opeisen, net zoals in de fysieke foodwereld. Bron: FSIN Dossier Delivery 2019

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!