Millennial koopt Out of Home- maaltijd in supermarkt

Supermarkten zijn voor Millennials populaire plekken voor de aankoop van een Out of Home-maaltijd. Oudere generaties zitten liever in de horeca.

7 november 2018 - Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019 ‘Veranderende eetmomenten’ van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek naar het eetgedrag van consumenten. Het laatste onderzoek concentreert zich op het eetgedrag van vier verschillende generaties tijdens de drie belangrijkste eetmomenten: ontbijt, lunch en diner.

Millennials kopen hun buitenshuismaaltijd veel vaker in de supermarkt dan oudere generaties. Vooral het buitenshuisontbijt kopen ze vaak in de supermarkt. Dit geldt in mindere mate voor de Out of Home-lunch en het -diner. 

Millennials kopen hun buitenshuismaaltijd in de supermarkt

Ik koop weleens ontbijt/lunch/diner in de supermarkt
 In het onderzoek vroegen we specifiek naar eetmomenten Out of Home. De vraag ging niet over de normale dagelijkse boodschappen. De supermarkt was een van de Out of Home-locaties waaruit geënquêteerden konden kiezen. De andere locaties waren: treinstation, tankstation, bedrijfsrestaurant, snackbar/fastfoodketen, eetcafé/restaurant, anders.

Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

 

Inrichten op eetmomenten

Een belangrijke reden voor het kopen van een buitenshuismaaltijd in de supermarkt is tijdwinst en gemak. De jongere generaties eten relatief vaak onderweg: in de auto of in de trein. Supermarkten kunnen inspelen op deze Out of home-trend door het aanbieden van grab&go-producten en handige verpakkingen. Ook kunnen ze hun winkels meer inrichten op eetmomenten en minder op productcategorieën.  

Ouderen zitten liever in de horeca

Ik koop wegens eten in een eetcafé/restaurant
 In het onderzoek vroegen we specifiek naar eetmomenten Out of Home. De vraag ging niet over de normale dagelijkse boodschappen. Het eetcafé/restaurant was een van de Out of Home-locaties waaruit geënquêteerden konden kiezen. De andere locaties waren: treinstation, tankstation, supermarkt, bedrijfsrestaurant, snackbar/fastfoodketen, anders.

Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

 

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor 2019 is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. 

Het kwantitatieve onderzoek voor deze monitor is uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Q&A in opdracht van het FSIN/The Food Research Company op basis van een online enquête onder het Q&A-panel. Q&A beschikt over een eigen consumentenpanel dat uit 120.000 Nederlandse consumenten bestaat.

Voor leden

De FSIN FoodShopper Monitor 2019 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en te downloaden door in te loggen op de site (rechtsboven) en vervolgens onder het plaatje op ‘downloaden’ te klikken.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!


Meer lezen over de FSIN FoodShopper Monitor? Klik hier! 

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!