Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Spar: ‘Consument heeft echt iets bij ons te zoeken'

De focus op ‘dagelijks gemak’ legt Spar geen windeieren. Met name de uitrol van Spar Express bij Texaco en Esso geeft de formule een impuls. CEO John van der Ent oriënteert zich op nieuwe partnerships. Hij wil de omzet van Spar binnen vier jaar verdubbelen en zet in op gemak op alle eetmomenten. Om dat te realiseren, investeert Spar in de verdere digitalisering van de organisatie.

7 juli 2019 - John van der Ent is goed geluimd. Hij heeft die ochtend samen met collega’s alle ondernemers in het land toegesproken met het oog op de 360-gradencampagne die 20 mei jl. werd gelanceerd. Voor het eerst in 25 jaar voert Spar een landelijke promotiecampagne. Om te vertellen dat de formule overal dichtbij is. Niet alleen in de wijk, maar ook in stadscentra, op vakantie, online én sinds kort ook bij het tankstation. De internationale samenwerking met Euro Garages heeft Spar vleugels gegeven. Begin vorig jaar werd in Nederland gestart met de uitrol van Spar Express bij Texaco en Esso. Sindsdien openen wekelijks twee pompshopwinkels - de organisatie spreek van bijtankwinkels - de deuren. Met het Express-format ligt de focus nog meer op convenience en op de kortetermijn-shoppertrip. Zo introduceerde de formule begin dit jaar bij Esso-tankstation De Buunderkamp aan de A12 in Ede, Spar Bakery en Spar Lokaal. Het eerste concept voorziet onder meer in vers belegde broodjes, verse smoothies en bake-off brood van de ambachtelijke bakker. Bij Spar Lokaal kunnen consumenten hun aankopen direct ter plekke nuttigen, maar ook: elkaar ontmoeten, zoals bij de Spar-buurtwinkel in Heelsum.

John van der Ent trad op 1 januari 2018 aan als CEO van Spar Nederland. Hij werkte daarvoor onder andere bij Makro, Ahold (De Tuinen, Etos) en stond aan het roer bij Miss Etam en V&D/La Place Groep. In zijn laatste functie was hij bestuurder bij Samsung Business Solutions dat zich richt op de digitalisering binnen de retailsector. De functie bij Spar trok hem erg aan, vooral vanwege de toenemende grensvervaging tussen foodretail en foodservice. Het past in zijn ogen bij de nieuwe consument en de manier waarop hij omgaat met de eetmomenten. Spar gaat uit van zes eetmomenten en deelt daar alle winkels op in.

Gemak is de belangrijkste trend op dit moment, stelt Van der Ent. ‘Mijn moeder nam nog anderhalf uur de tijd om te koken, de huidige consument een kwartier. Als je uit je werk komt, bepaal je wat je gaat eten en ook of je het zelf gaat doen of dat je eten gaat halen of laat bezorgen. In die markt van zelf koken en ergens een hapje eten, denk ik dat wij een mooie rol kunnen vervullen. Dat doen we al van huis uit. De dorpswinkels zijn de ambassadeurs van het Spar-merk. Zij hebben service en goede kwaliteit altijd hoog in het vaandel gevoerd, anders hadden ze het niet overleefd. Die positie in de buurt, kunnen we uitbreiden met onze gemakspropositie. Dat geldt ook voor Express en City-achtige winkels en op locaties waar de consument ons verwacht voor een bepaald eetmoment. Zo kijken wij naar locaties.’

Is Spar Express langs de snelweg een logische plek voor consumenten om boodschappen te doen? Spar is voor veel mensen niet de primaire supermarkt en wellicht ook niet de eerste winkel waar ze aan denken als ze boodschappen nodig hebben...

‘Met 180 benzinepompen in Nederland zijn we straks overal redelijk in de buurt. Het ligt aan de behoefte van de consument op dat moment. We zien het nu al gebeuren, dat de consument automatisch die boodschap tot €15 meeneemt. Denk aan een krop sla, kipfilet, een fles frisdrank of wijn. Anders moet hij naar het volgende dorp rijden om boodschappen te doen. We profiteren optimaal van de behoefte aan gemak.’

EG heeft een eigen versconcept en werkt ook samen met Subway. Bijten de concepten elkaar niet?

‘De consument vindt het prettig om keuze te hebben. We kunnen zien wat de winkel eerst deed en wat hij nu doet. Daar zijn we niet ontevreden over. Als het liefdadigheid was, zouden we het niet doen.’

Ik kan me voorstellen dat ook andere locaties in aanmerking komen?

‘Je kunt je afvragen of je met een Express of City-achtig format ook in een groot kantorencomplex kunt vestigen. Of in een ziekenhuis of hotel. We denken na over verdere partnerships en praten met cateraars, vastgoedpartijen en non-foodformules. Voorwaarde is voldoende traffic.’

Waarom kiest u niet voor één gemaksformule?

‘We hebben buurtwinkels van 150 maar ook van 700 vierkante meter. Ook Spar Express-winkels variëren in omvang, van 30 tot 150 vierkante meter. We kijken steeds naar de consument en de locatie. Waar word je verwacht en waar vinden wij dat we moeten zijn.’ ‘Vanuit de kern, vanuit de buurt, bouwen we de formats modulair op. Aan de ene kant leggen we de focus op high traffic, met Spar City-, Spar Express- en Spar University. Aan de andere kant kijken we naar de boodschap voor vandaag en morgen, dat zijn Spar Buurt en Spar Enjoy.’

Spar is in sommige plaatsen actief met een broodjesservice. Overweegt u ook maaltijdbezorging?

‘Bezorgen zit al 85 jaar in ons DNA. Vroeger gaf je een boodschappenlijstje aan de ondernemer - soms had hij zelfs de huissleutel, nu doen we dat online. Bijvoorbeeld met Eet Smakelijk, ons maaltijdenconcept dat vaak door wat oudere mensen wordt gebruikt.’ ‘Als je voor 10.00 uur bestelt, staat voor 12.00 uur de lunch voor dertig personen klaar. Sommige ondernemers deden dat zelf al, maar dat faciliteren we nu vanuit Waalwijk, met onze module en online. Dat vertelden we te weinig, maar benadrukken we in de campagne.’

Hoe kan Spar dat als formule claimen? Zo hard is de Spar-formule toch niet?

‘Dat zie je wel steeds meer opschuiven. Op een gegeven moment wordt het een formule-uitgangspunt. Het beste bewijs is succes. Als het geld oplevert, dan gaan ondernemers ermee aan de slag.’

Werkt Spar samen met een van de bezorgplatforms?

‘Daar kijken we wel naar. Maar we hebben zo’n fijnmazig netwerk. We zijn een van de weinige formules in Nederland die kunnen zeggen dat consumenten overal binnen twintig minuten een van onze winkels kunnen bereiken.’

Het foodretaillandschap verandert snel. Waar gaat Spar onder uw leiding naartoe?

‘Als het besluit ‘wat eten we’ in tien minuten wordt genomen, moeten wij daar het best op inspelen met onze formats. We zullen onderscheidend moeten zijn in gemak. Hoe? Onze ondernemers zijn de ambassadeurs van onze formule die de markt echt kennen en dus in staat zijn op die behoefte in te spelen.’ ‘De cijfers laten zien dat de consument ons blijkbaar goed herkent. Spar laat like-for-like groei zien, bij alle formats. Het meest trots ben ik op de groei bij de Spar-buurtwinkels. De omzet leek af te vlakken. Wij hebben ons echter aangepast aan het veranderde consumentengedrag, zodat de consument ook echt iets bij ons te zoeken heeft.’ ‘Vorig jaar heeft er een herijking van de strategie plaatsgevonden. Attent wordt niet meer als merk ondersteund. Er zijn ook winkels gesloten. Kort na mijn aantreden zijn we gestart met de uitrol van Spar Express. Ook in de city- en buurtwinkels hebben we een nieuwe generatie geïntroduceerd hebben. De bread en butter van de formule zijn de buurtwinkels. Als je een 3.0-winkel binnenkomt, verrast de andere formats je niet meer.’

Wat is uw omzetdoel?

‘Ik denk dat we de omzet binnen vier jaar minimaal verdubbelen, misschien wordt-ie wel tweeënhalf keer zo groot. Dat betekent nogal wat. Er zijn maar weinig retailers in Nederland die twee tot drie winkeltjes per week openen. Alleen dat al: hoe ga je met de supply chain, de logistiek en het binnenhalen van mensen.’ ‘We implementeren dit jaar een volledig nieuw ERP-systeem. Zo leggen we de basis voor de verdere digitalisering van Spar. Daarnaast hebben we een grote klap in logistiek gemaakt, door de ingebruikname van een volledig gerobotiseerd magazijn. Het betreft het voormalige magazijn van Xenos tegenover ons pand. Supernieuw, je ruikt de verf nog.’

Datagedrevenheid staat bij Spar ook hoog in het vaandel, vertelt de CEO. ‘Dat wordt het unieke van Spar, dat we op zo veel punten door heel Nederland zitten. De data die we verzamelen, zijn super interessant voor andere partijen. Data en de technologie daarachter vormen een van mijn speerpunten. Dat zou zich kunnen vertalen in persoonlijke aanbiedingen, maar ook in samenwerking met partners. Wij kunnen per locatie aanbieden wie, hoe laat voor welke boodschap langskomt. De Spar City-app staat nog in de kinderschoenen, maar wordt verder ontwikkeld. Daarom zeg ik: eerst de basis op orde, dan kunnen we aan de voorkant weer verder bouwen.’

 

 

 

Over de FSIN Food500 2019

Dit artikel vormt één van de vele verhalen in de nieuwe FSIN Food500. De FSIN Food500 is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. 

Voor leden

De FSIN Food500 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en te downloaden door in te loggen op de site. Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!