Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Walter Seib: ‘Onze industrie is de sociale lijm’

‘De gastvrijheidsmarkt is geen markt (meer) voor middelmatigheid. De kwaliteit en de smaak moeten altijd top zijn.’ Dat zei Walter Seib, CEO van HMSHost International, tijdens zijn maidenspeech als nieuwe voorzitter van FoodService Instituut Nederland. 

16 januari 2020 - Walter Seib is als FSIN-voorzitter de opvolger van La Place-oprichter Paul Bringmann. Onder Bringmann, die de functie sinds voorjaar 2015 bekleedde, verdubbelde het ledental van het FSIN. Tot het FSIN Food500 Congres in de zomer zullen Seib en Bringmann nog samen het voorzitterschap bekleden. In juni neemt Seib de taken helemaal over.

7 Key Consumer Trends
De CEO van HMSHost liet tijdens zijn lezing op het FSIN Brunchcongres in Amsterdam de 7 belangrijkste consumententrends de revue passeren: smaak en kwaliteit, tijd-efficiëntie, de behoefte aan verbinding, radicale transparantie, gezonder en bewuster eten, flexibiliteit en gelijke kansen. Net als vier jaar geleden, toen Seib ook sprak op het congres, leverde zijn toespraak de nodige veelzeggende oneliners op. Zoals: ‘Voor kids is digitale technologie hetzelfde als voor ons water uit de kraan,’ of ‘Wij voeden niet alleen het lichaam maar ook de ziel. Mensen die weg zijn van huis, willen zich bij ons thuis voelen.’

Geboren in Wenen
Seib werd in 1966 geboren in Wenen. Hij doorliep in de Oostenrijkse hoofdstad de School of Hotel Management. Na managementfuncties bij Wescho Gastronomie en Mövenpick, kwam hij in dienst bij HMSHost International. Bij de travelcateraar van Autogrill was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van HMSHost in Europa en landen in Azië. Nadat Seib van 2010 tot 2012 CEO was van restaurantconcern La Place, keerde hij terug naar HMSHost. Sinds enkele jaren is hij CEO van HMSHost International. Het bedrijf groeit snel onder zijn bewind en heeft momenteel een omzet van circa € 600 miljoen.

Te weinig kinderen gemaakt
Seib omarmt actuele maatschappelijke thema’s voluit. Hij vindt dat foodservicebedrijven een circulair businessmodel moeten bereiken. ‘Het is onze opdracht de planeet net zo achter te laten als we hem hebben aangetroffen. We zullen alle vormen van verspilling moeten voorkomen en radicale transparantie moeten betrachten.’ Hij wees ook op drastische veranderingen in het consumptiegedrag:’70 procent van de Europeanen wil qua voedingspatroon toe naar gezondere keuzes. In 2014 lag dit percentage nog op 41 procent. De alcoholconsumptie neemt snel af. Een derde van de wereld zegt minder vlees te willen eten, plantaardige voeding wordt mainstream.’ Over de grote personeelstekorten sprak Seib een hartig woordje met het publiek in de zaal: ‘Jullie hebben allemaal gewoon te weinig kinderen gemaakt.’

De drijfveer van Seib
Gevraagd naar de belangrijkste drijfveer in zijn vak, vertelde Seib hoe hij zijn loopbaan gestalte kon geven.’Thuis hadden wij het niet breed. Mijn moeder stond ’s ochtends om vier uur op om te gaan werken en mijn opleiding aan de hotelschool te kunnen betalen. Het is bijzonder dat mensen als zij bereid zijn anderen iets te geven. Dat is ook mijn drijfveer in het leven: anderen kansen geven en laten floreren.’ Seib sloot af met de uitspraak: ‘De beste voorbereiding op morgen, is vandaag je best doen.’

Ubel Zuiderveld

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!